Bali - Rondje Bali

7 augustus 2017 - Benoa, Indonesië

Vandaag zijn we op excursie geweest: 'Rondje Bali'. We zouden tussen 8:00 en 8:15 opgehaald worden bij ons hotel (auw), maar om 7:55 ging de telefoon al dat de chauffeur er was. We zaten trouwens strak om 7:00 aan het ontbijt en hadden gedacht dat we dan zowat de enige zouden zijn, maar het bleek nog bijna drukker dan normaal. Gekke mensen: wie staat er nou zo vroeg op als je vakantie hebt?

Affijn we stappen in de auto met een verder totaal zwijgende chauffeur en realiseren ons dat we in een auto zitten (zonder anderen) en niet eens weten waar we heen gaan. Maar goed, we hebben ook nog niet betaald dus we zien wel. We nemen aan dat we wel ergens over zullen stappen op een bus met een gids en andere excusiegangers. En inderdaad, na een half uurtje rijdt de zwijgende gids een parkeerplaats bij een kantoor in het stadje Kuta op, stapt uit en loopt naar binnen. Snel er achter aan! Dat zal wel de bedoeling zijn toch? Het blijkt een groot kantoor te zijn met nette wachtruimte waar de ene na de andere toerist binnenkomt. We moeten even wachten want er zijn problemen met de remmen van de bus en dat hebben we liever niet, dus er wordt een nieuwe bus gebracht. Een hele vriendelijke Indonesische man (Dewa) stelt zich voor als onze gids. We mogen hem ook 'Dirk' noemen.

Op naar de eerste stop: rijstvelden  in de bergen. Is wel anderhalf uur rijden, maar het is er erg mooi. We stoppen bij een plekje met een restaurantje waar je koffie kunt drinken, maar daar is helaas te weinig tijd voor. Na een half uurtje moeten we weer door. Even wandelen en foto's maken dus! Na weer een half uurtje in de bus maken we nog een korte stop bij rijstvelden waarna we door gaan verder richting noorden.

Rijstvelden bij Tabenan 1

We gaan nu naar Lovina. Dat is een badplaats aan de noordkust. Het is daar nog een stukje warmer, het waait niet zo hard dus de zee is heel rustig. De (lava)stranden zijn zwart. Heel anders dan aan de zuidkant met zijn witte stranden en hoge golven. We worden afgezet bij een restaurant waar we kunnen lunchen (prima,.een buffet met warm eten. Een beetje hetzelfde als in ons hotel) en daarna is er nog heel even tijd om op het strand te kijken. Niet te lang, want we moeten weer dooooor!

Nu naar de GitGit waterval. Vanaf de straat waar we uit de bus stappen is dat een wandeling met flink wat trappen en langs tientallen kraampjes waar alles 20.000 rupiah (€1,25) lijkt te kosten. Maar geen tijd om te shoppen, we hebben 45 minuten om bij de waterval te komen, rond te kijken en weer bij de bus terug te komen. De waterval van 35 meter hoog is erg mooie. We klimmen op wat stenen midden in de rivier en maken foto's.

GitGit waterval

Terug naar de bus en door naar de Ulun Danu tempel. Dit wordt wel de "drijvende tempel" genoemd omdat hij in een bergmeer ligt. Het moet een van de mooiste tempels van Bali zijn. Het blijkt er in ieder geval behoorlijk druk; een mis van toeristen en lokale bevolking, allemaal uitgedost in traditionele kleding. De tempel is mooi maar door de drukte ziet het er niet zo sereen uit als we hadden verwacht.

Ulun Danu tempel

Dan nog 1 stopje: een lokale fruitmarkt. Met toeristenwinkeltjes. Met special price. We kopen wat, dingen af als een gek maar zijn nog steeds niet heel goedkoop uit. Het gedoe in de winkeltjes hier begint ook enigzins op de zenuwen te werken. Er komt altijd meteen iemand naar je toe die je achtervolgt en dingen pakt die je aan moet trekken, etc. Rustig even rondkijken is niet mogelijk.

De fruitmarkt was de laatste stop. Nu weer terug de bus in voor een reis van bijna 2 uur terug naar het hotel. We zijn 12 uur weg geweest! Een lange, maar leuke dag waarop we heel wat van Bali gezien hebben!

1. Thea en Ben:
    7 augustus 2017
    Ja,lijkt. me prachtig veel plezier.
  2. Corine:
    7 augustus 2017
    Zo dat was Bali vliegensvlug maar gelukkig wel veel kunnen zien en indrukken op kunnen doen. Je bent er ook wel even zoet mee. :) Dat wordt weer terug in relaxstand ;)
  3. Onno En Andrea:
    8 augustus 2017
    Goed geraden, Corine. Vandaag staat op het programma: op de strandstoel liggen. :-)