Dag 9: Carrara en Lucca

24 mei 2016 - Lucca, Italië

Vanmorgen koffers weer gepakt en uit gecheckt bij hotel Relais San Rocco in Sestri Levante. We zullen vanavond in de buurt van Pisa slapen. Eerst nog een stopje bij een Italiaans postkantoor zodat Andrea een ansichtkaart naar haar moeder kan sturen.

Dan rijden we naar Carrara. Daar is een marmergroeve waar Michelangelo zelfs het marmer voor zijn beelden haalde. Vanaf een afstand lijken het besneeuwde bergtoppen maar van dichter bij zie je dat de toppen puur marmer zijn. Vrachtwagens rijden de bergen op en af en het is indrukwekkend hoe ze de grote marmeren blokken over de smalle weggetjes van de berg af rijden. Langs de weg zien we overal beelden en souvenirwinkeltjes waar ze marmeren dingen verkopen.

Uitzicht op de marmeren bergen

Geen sneeuw maar marmer!

Kostbare lading
Als we uitgekeken zijn gaan we richting Lucca. Maar voor we daar naar toe gaan stoppen we even langs de kust om te lunchen in Massa di Mare bij een strandtentje waar we om kwart over twee een broodje eten.

Rond 4 uur zijn we in Lucca, een mooi stadje dat helemaal omgeven is door een stadsmuur.

De stadsmuur van Lucca

We kijken er een paar uur rond en ploffen dan op een terrasje. Italië kan duur zijn, maar soms valt het ook mee. Een grote bier, een Aperol Spritz, we krijgen er nootjes bij en als we vragen naar iets op de kaart wat al op blijkt te zijn krijgen we nog een croissant met roomkaas en ham van het huis ook. Totaal slechts €7,- ! Nog wat verder gelopen naar een botanische tuin maar die gaat al snel dicht, nog wat rond gekeken en als we terug richting auto willen blijkt het nadeel van zo'n ommuurde stad: kom er maar eens uit!

Torre delle Ore
De dag eindigt met weer een eet-verhaal: zoals gezegd overnachten we in de buurt van Pisa. Op onze Sicilië reis van 2012 hebben we in een hotel geslapen in een natuurreservaat daar. Dat hotel was apart, maar we hebben daar zo ontzettend lekker gegeten in een restaurant op dat reservaat dat we nu speciaal daarvoor weer terug gaan. We checken in, kleden ons om en verheugen ons helemaal op dat lekkere eten. Tot we bij het restaurant voor de deur staan en door krijgen dat het vandaag gesloten is. Grrrrr.... Helemaal naar Pisa gegaan voor niets. We rijden het reservaat maar uit, weer op zoek naar een eetgelegenheid en belanden bij restaurant "Andrea" waar normaal geen tourist komt en waar we het menu van de dag eten wat prima is maar niet spectaculair.  Wel leuk om op deze manier het echte Italië te zien ipv alleen toeristische restaurants.

Giulietta at Poldino dicht dus ;-(

1. Corine:
    25 mei 2016
    Toch al met al weer een geslaagde dag. Beetje jammer van het gesloten restaurant en dat dingetje wat kapot is :) ;)