Dag 3: Verbania en met de trein van Domodossola naar Lucarno

18 mei 2016 - Verbania, Italië

Vandaag met de "Lago Magiore Express" trein van Domodossola naar Lucarno in Zwitserland geweest. Domodossola was zo'n 45 minuten rijden met de auto vanaf hotel Zust in Verbania. Toen we er aankwamen (rond 12:00) had echter alles en iedereen een lange lunchpauze. Geen enkel kaartverkooppunt open, alle tourist information points dicht. Handig! Flink wat op en neer gelopen, auto ergens anders geparkeerd waar we langer konden staan en uiteindelijk ging de balie voor de kaartverkoop weer open. €53,- voor 2 retour tickets met een panoramische trein. Slik! Maar het schijnt een prachtige rit te zijn door de "100 valleien" zoals het gebied heet met als hoogste punt een dorpje op 830 meter hoogte.

De Lago Maggiore Express trein

Eenmaal in de trein realiseren we ons wel dat de rit meer dan 2 uur duurt vanwege de enorme snelheid van wel 25 km/h die we rijden; een Italiaanse lage snelheidstrein! Geen Fyra, dus wat kan er mis gaan? Het is ook weer 2 uur terug. Dat is best lang in de trein dus. Je kunt ook met de boot over Lago Magiore terug, maar dat duurt 4 uur en dat lijkt ons helemaal te lang.

Lago Maggiore Express uitzicht 2

De rit door de bergen is mooi. Het is bewolkt en grijs vandaag, dat is wel een beetje jammer. En we hadden er misschien een tikje meer van verwacht, er ligt geen sneeuw meer op de plekken waar we doorheen rijden. We zien wel besneeuwde bergtoppen en gletsjers van een afstand, prachtige watervallen, rivieren en bruggen en schilderachtige dorpjes.

Lago Maggiore Express uitzicht 1

Een half uurtje voor we in Lucarno aankomen passeren we de grens en rijden we Zwitserland in. In Lucarno hebben we ietsje minder dan 2 uur voor we de trein terug willen pakken. Tijd om daar even kort rond te kijken bij het meer, een broodje te eten (een ronde niet geroosterde pannini?? Wel lekker) en wat te drinken op een terras. Overigens, in dit deel van Zwitserland is Italiaans de hoofdtaal en de huizen zijn niet echt anders dus je hebt nauwelijks het gevoel dat je in Zwitserland bent. Het is iets netter dan in Italië  misschien en de prijzen zijn in Zwitserse francs.

Locarno

Om 16:50 pakken we de trein weer terug. De conducteur rekent nog eens €3,- af, want die panoramtoeslag die we al betaald hadden op ons ticket was 'solo' enkele reis. Hmmmmm, oké dan maar.

Als u nu denkt: wat een lang verhaal! Ja een mens heeft de tijd op een lange treinreis terug.  Die is wel iets korter dan de heenreis trouwens, deze machinist heeft er duidelijkheid meer zin in!

Op de terugweg naar ons hotel stoppen we bij de McDonnalds. Slecht slecht slecht....

McDonnalds. Tsssss...