Dag 5: Wijnroute / Chianti road (SR222/SR429)

10 oktober 2017 - Verbania, Italië

We checken uit en gaan richting "Strada in Chinati" voor de wijnroute over de SR222. Dat schijnt een hele mooie, typisch Toscaanse route te zijn langs bekende wijndorpjes. We gaan al vlug de snelweg op en snelweg in Noord-Italië = tol 🙁. We trekken een kaartje uit het tolhuisje, volgen precies de aanwijzingen van de navigatie op, alles gaat lekker en dan zien we dat we op een snelweg zitten die noordelijk omhoog langs het Gardameer gaat. Huh? We moeten naar het zuiden! Geen idee of wij nou een verkeerde afslag genomen hebben of de navigatie een hickup had. We hebben niet gezien dat de route opnieuw berekend werd. Affijn, 8km rechtdoor, tolweg af, bij een rotonde omdraaien en tolweg terug is de route. Dan mag je natuurlijk betalen zoals we al zo vaak gedaan hebben, maar deze keer komt er een stem uit het hokje die zegt dat ons ticket "kapot" is. Waar we de snelweg opgegaan zijn? We proberen 1 afslag terug en Verona maar de dame maakt er €15,30 van. Ja daaag, dat kan niet kloppen voor 8 km! Maar de dame zegt steeds dat we nu moeten betalen en verbreekt dan de verbinding. We houden vol, drukken steeds op de 'Hulp' knop en blijven uitleggen dat we van Verona komen en dat dat echt niet zo duur kan zijn. De rij auto's achter ons groeit en toevallig staat er politie recht achter ons. Die komt ook maar eens vriendelijk vragen wat het probleem is en meteen komt de niet zo vriendelijke toldame wel uit haar hokje. "Oh Verona, aie asked zjou dat". Dan duurt het nog even maar  uiteindelijk verschijnt er €1,10 als prijs. Dat kan beter kloppen. Ha, wij laten het kaas niet van ons brood eten hoor! Affijn, betalen, omdraaien en een nieuw tolkaartje trekken. Jeuh.

Bij het dorpje Strada In Chianti rijden we de SR222 op. Het is inderdaad een mooie weg door de Toscaanse heuvels. We hadden wel meer Cypressen langs de weg verwacht.

Overal zijn wijngaarden en wijnproeverijen. Bovenop een heuvel stoppen we in "Castellina in Chianti" bij de Nuvolaribar: een leuk terrasje bij een chateu waar de familie al vanaf 1043 wijn maakt. Andrea bestelt een plankje met kaas en vlees en ik een salade met mozzarella en tomaatjes. Ik proef een glas Calice Lodolalo Reserva uit 2013, Andrea een Merlot Campo Camino. Allebei lekker! Chique plekje met 2 hipsters die bedienen, en het is heerlijk genieten in de Toscaanse zon. Kost dan ook wel €43,-!

Wijnroute

We kopen nog een fles wijn en rijden dan door. We nemen nu de SS429 naar Poggibonsi. Het wegdek is hier beter en het is een echt lekkere stuurmansweg.  De Seat moet weer even flink aan de bak!

In Poggibonsi gaan we naar een Coop supermarkt (groot! Daar kan Albert Heijn nog wat van leren) om wat inkopen te doen en dan zetten we koers naar het zuiden. We rijden een paar uur, stoppen dan op de parkeerplaats van een wegrestaurant om de WiFi te lenen en een hotel te zoeken. We vinden er een voor weinig, maar het plan was om van te voren even bij de McDonnalds langs te gaan. We hoeven niet veel te eten na de late lunch en iedere keer uitgebreid uit eten is ook wat te veel. Maar u raad het al: nu is er natuurlijk weer geen Mac in de buurt! Dichtstbijzijnde: 50km. Doen we lekker toch en daarna rijden we naar Otricoli waar we overnachten voor een vriendenprijsje.

1. Corine:
    10 oktober 2017
    Toch weer heel wat eurootjes bespaart haha. Volhoudende Hollanders 😉 Trusstuu voor straks. xx