Dag 2: Het zwarte woud

9 augustus 2022 - Zwarte Woud, Duitsland

Vandaag willen we de B500, ofwel de Schwarzwaldhochstraße gaan rijden. Dat is een route van zo’n 65km door het zwarte woud en schijnt een van de mooiste wegen hier te zijn. Maar voordat we dat gaan doen hebben we nog een andere leuke activiteit gevonden, de ‘treetop walk’, een wandelpad tussen de boomtoppen met een hoge uitkijktoren. Dat ligt helaas alleen niet zo op de route, het is eerst ongeveer 1,5 uur richting oosten en dan weer 1,5 uur terug naar Baden-Baden omdat we vanaf daar die B500 willen doen. Maar we gaan ervoor en de heenweg naar de treetop walk is al mooi door het Duitse heuvellandschap.

Bij de walk aangekomen hebben we nog even het gevoel dat e.e.a. niet helemaal klopt. Op bijna zuid-Europese manier worden we een “parkeerterrein” op geleid terwijl onze navigatie zegt dat het nog 600m is. €5 betalen voor iets wat er uitziet als gewoon langs de weg parkeren? Maar we zien geen andere optie, kopen een grote gele parkeerkaart van de meneer met het hesje en wandelen richting ingang.

Ultra modern DIXI

Daar staat een strak, modern rechthoekig huisje: een volautomatisch reinigend toilet. Omdat we niet weten wat er op het wandelpad is besluiten we hier een plasje te doen, maar dat is een hele onderneming. Je moet 50 cent in een automaat gooien en dan gaat de deur van het huisje automatisch open. Nadat iemand geweest is valt de deur dicht, begint het hele huisje zichzelf van binnen te reinigen en vele minuten later kan de volgende. Maar dat duurt allemaal nogal lang, dus en er staat een rijtje. Als we eindelijk aan de beurt zijn lichten we de zaak met Nederlandse zuinigheid een beetje op: Onno gaat eerst en laat de deur niet dicht vallen zodat we de hele schoonmaak-cyclus over  slaan en Andrea snel naar binnen kan voor hetzelfde geld. Gna gna.

Het wandelpad zelf is (niet goedkoop maar wel) heel leuk gedaan. Het eerste stuk wandel je inderdaad behoorlijk hoog boven de grond tussen de toppen van de bomen. Richting het eind loopt het wat minder hoog omdat het een berg op gaat en het pad wat minder snel stijgt dan de berg zelf.

Wandelpad

Maar dan… kom je bij een enorme constructie waar je in cirkels steeds hoger en hoger loopt. Het ziet er mooi en spectaculair uit en je hebt een prachtig uitzicht over de bossen. Kids en durfals kunnen met een behoorlijk steile en snelle glijbaan naar beneden, maar wij dalen rustig in cirkeltjes weer af nadat we boven onze hoogtevrees op de proef gesteld hebben. Het is een mooie omgeving hier en er is nog een hoge hangbrug waar we gaan kijken. We gaan er echter niet overheen, dat hebben we vorig jaar in Italië al gratis gedaan en deze kost €9,- p.p. en bovendien moeten we aan deze kant blijven want hier staat onze auto geparkeerd. We kijken wel even hoe andere er toch best voorzichtig overheen schuifelen; waarschijnlijk is het toch best spannend!

Binnenkant van de uitkijktoren

Dan terug naar Baden-Baden om daar de B500 op te pakken. Best wel weer een flink ritje en het is tegen half 5 als we er op zitten. Het is inderdaad een hele mooie weg door het Schwarzwald, goed asfalt ook, maar ze hebben de lol er wel een beetje uit proberen te halen met flinke snelheidslimieten, hele stukken mag je maar 50. Where’s the fun in that?

Mummelsee

Iets voor half 6 komen we bij Mummelsee aan, een  bergmeertje dat ongeveer halverwege ligt. We hebben ondertussen behoorlijk trek en we verlangen naar een koud biertje (Onno), een wijntje (Andrea) en een stukje Schwarzwälder Kirschtorte (Andrea). We zien ons al helemaal zitten op het terras bij het meertje. Dat lukt, maar het biertje was matig tot oké, even als  een bratwurst op een kaal broodje, en wijn hadden ze niet. Maar die taart was echt niet te haggelen zeg. Bah! Alsof het bedorven was. Die eten we niet op. Bij het opruimen van het dienblad toch even wat van gezegd. Maar ze verkochten er als 2 jaar lang 200 per dag en dit was de eerste klacht. “Waar komen jullie vandaan?” is de vraag (in hemelsnaam, dat jullie onze taart niet goed vinden 😄). De meneer achter de balie trok het zich echter toch wel aan en gaf ons €5 terug. Meer dan het taartje had gekost! Wat aardig.

Hapje en drankje

Die 5 euro hebben we maar snel weer in het winkeltje uitgegeven door een half uurtje waterfietsen op het meertje te doen. Sleuteltje mee gekregen en bij de piertjes halen we er een van het slot en varen als volleerde waterfietsers weg. Het meertje is maar klein dus een half uurtje is ook wel genoeg. Ondertussen is het 19:00 en willen we nog naar uitzichtpunt Aussichtplattform Elbachseeblick, daar schijn je mooi over het zwarte woud uit te kijken. Een half uurtje later zijn we daar, maar helaasch, het laatste stukje mag je alleen met de auto in als je een vergunning hebt. Braaf parkeren we dus en wandelen er in weer iets van een half uurtje door te bossen naar toe. Het uitzicht in inderdaad mooi; selfie time!

Onze overnachting is geboekt in Hotel Karl in Sigmaringen. Dat is weer zo’n 1,5 rijden zuidelijker, en als we terug naar de auto wandelen berekenen we dat we daar zo rond 21:30 aan gaan komen. Prima (je kunt tot 22:00 inchecken), alleen hebben we dan nog niet gegeten. Toch maar een beetje opschieten! Onderweg belt het hotel zo rond 20:15 ook nog eens op. “Zeg eh, je kunt tot 22:00 inchecken. We maken ons een beetje zorgen. Weten jullie al hoe laat jullie er zullen zijn?” Het geeft toch een beetje een gehaast gevoel (ofwel een goed excuus om flink gas te geven) en de weg is nog mooi ook! We rijden een paar minuten van de aankomsttijd af en arriveren iets voor half 10. Geen tijd meer om fatsoenlijk te eten (keuken van dichtstbijzijnde restaurant sluit ook om 21:30), dus inchecken, even naar de lokale McDonalds en dan terug. Het is een prachtig, chique (nieuw) hotel met uitzicht op een burcht. Maar zo chique had eigenlijk niet gehoeven, het is alleen om even te overnachten, want morgen gaan we weer door…. Naar het Gardameer!

1. Corine:
    10 augustus 2022
    Haha die planning tijden van jullie passen niet echt hé. Jullie zijn Hollanders geen Italiaane . 50 rijden tja dat betekent rustig aan en geniet van de omgeving 😉 Dat wandel cirkel systeem naar boven gaat ver boven mijn pet . Daar wordt je echt ziek van🙈 Dat toilet gedoe maakt herinneringen los. Dat was bij ons in een douche in Frankrijk. Ff gauw samen douchen en ik rap onder de douche uit en terug naar de kinderen. Doe de deur dicht en heel het schoonmaaksysteem gaat los 🤣🤣 daar stond Adrie volop in de schoonmaakmiddelen en sproeiers en ohw ja ook nog in het donker 😅 ik zeg geniet van jullie vakantie 😉 😘
  2. Suzanne Willems:
    10 augustus 2022
    Haha jullie zijn wel echt druk op vakantie jullie doen op 1 dag meer als veel mensen in 1 week .
    Geniet ervan❤️❤️
  3. Onno En Andrea:
    10 augustus 2022
    Suzanne, we doen vanaf vandaag rustig aan 😉

Corine, de schoonmaaksysteem ging bij mij gelukkig niet los. Dat had natuurlijk ook gekund. Ik ben heelhuids (en droog) eruit gekomen. 😆