Dag 4: Numana, Portonovo en Offagna

15 november 2022 - Santa Maria Nuova, Italië

Samen met Karin en Peter ontbeten met het lekkerste yoghurtje ooit, Karin’s specialiteit. Het is redelijk weer met een flauw zonnetje, maar we blijven lang kletsen en tegen de tijd dat we op pad gaan is de zon weg.

We volgen de tips die we gisteren van Peter gekregen hebben en gaan eerst naar Numana, een dorpje aan de kust. Bij het strand en de haven is het misschien wat minder mooi dan we verwacht hadden. We pakken de auto weer en rijden iets verder richting het historische centrum.

Pleintje met zeezicht in Numana

Daar parkeren we nog een keer, en hier is het wel heel mooi met prachtig uitzicht over de zee en de kliffen. Jammer dat het vrij grijs is en de zon niet schijnt, maar het is in ieder geval droog! 🌥️👍

Mooie baai en de Adriatische zee

Dan op naar Portonovo. Een plaats met mooie baaien, strandtentjes en restaurants aan het strand. We hadden een tip gekregen om daar in restaurant Marcello te lunchen. Helaas blijkt die dicht. Alles is eigenlijk dicht. Toch gek, het weer is redelijk voor strandwandelingen en zo, maar ook hier is weer alles gesloten en verlaten. Heel anders dan in Nederland waar je eigenlijk altijd wel een barretje of restaurant kunt vinden om wat te eten. Het gaat richting 2:00 dus ergens anders naar toe racen voor lunch wordt lastig (lunch na twee uur kan hier echt niet) en dan hebben we geen tijd om hier goed rond te kijken. We besluiten om even hier te blijven, rond te kijken en te lunchen met onze eigen meegebrachte Custard cakejes van de Appie.

Op Spiaggia Bonetti vinden we een leuk strandtentje met terras (dicht uiteraard) maar het terras staat er nog en we eten daar onze cakejes op.

Lunchtime

Ook lekker en calorieën genoeg! Internet speurwerk van Andrea leert ons dat het strandtentje 2 Michelin sterren blijkt te hebben! Het is van de bekende Italiaanse chef-kok Moreno Cedroni. Benieuwd wat Moreno van 2 Ollanders met Albert Heijn koekjes op zijn terras vindt! 😂 🎥  Ernaast staat trouwens nog een oude toren. Dat blijkt een bed & breakfast te zijn. Dat is een mooie plek om te overnachten!

Restaurant Clandestino

Volgende stop: Offagna. Een mooi oud vestigingsstadje met een kasteel en stadsmuren. Het doet ons aan San Marino en ook een beetje aan Valkenburg denken.

Torentje in Offagna

Helaas is het ondertussen aardig aan het regenen gegaan. Dat maakt dat we niet veel zin hebben om hier heel lang rond te lopen, ondanks dat het wel heel mooi is.

Trappen

En ondertussen hebben we flink honger, die cakejes vullen toch niet heel lang. Als laatste stop hadden we dineren in Jesi bij restaurant Cibariando gekregen, maar ja, je kunt ook hier pas na half 8 in een restaurant terecht en het is nog maar half 5. Dat is nog lang wachten! We besluiten om onze “zondaars-kaart” maar weer te trekken en zetten koers naar een McDonalds. Daar eten we 3 gangen en rollen na 1,5 uur naar buiten om vervolgens terug te gaan naar Il Posto Perfetto. Het regent nog steeds, heel fijn rijden is het niet in het donker door de regen over de bochtige wegen met slecht wegdek. Maar Andrea stuurt ons veilig en professioneel terug, iets na 19:00 zijn we er weer. Even nakletsen met Karin & Peter en op tijd naar bed, want morgen hebben we weer een flinke reis voor de boeg!

1. Corine:
    Goedeavond lieve luitjes.
    Voor de duidelijkheid Marcello hier in Marcali is gewoon geopend 🤣 kun je best goed eten haha

Humor om de cakejes van appiehappie juist daar op te eten. Ik had een foto gemaakt en opgestuurd naar de beste eigenaar . Weet je veel...misschien krijg je een tegoedbon voor een lunch volgende zomer. Kijk je blijft Ollander 😄

Jammer dat het in november vaak zo somber en grauw van weer is. Geeft je geen vakantie gevoel, maar wel realiteit 😉
    Daar gingen jullie ook naar kijken toch.🤔

Hier is het ook somber, maar jullie verhaaltje en mooie foto's fleuren de boel weer op.
    Welterusten voor straks en morgen met een goed gevulde maag de ontdekking voortzetten 😘
  2. Onno En Andrea:
    15 november 2022
    Als de eigenaar de beelden van de beveiligingscamera terug kijkt dan ziet hij ons zitten en van de koekjes smullen.😆
  3. Corine:
    15 november 2022
    Bingo....en een gratis lunch en door voor het diner 🤣