Dag 5: Van Il Posto Perfetto naar Giovinazzo

16 november 2022 - Giovinazzo, Italië

Weer goed ontbeten bij Peter & Karin en na wat nakletsen nemen we afscheid en zetten we koers naar Giovinazzo in Puglia, een kleine 500km / 5 uur zuidelijker. Onderweg is het nog steeds grijs, maar de temperatuur loopt wel wat op tot zo’n 19 graden. Heel even zien we zelfs 22 op het display in de auto staan! De reis verloopt voorspoedig, maar we vinden het allemaal wel wat lang duren! 🚘🕓

We komen om 16:30 aan bij het appartement in Giovinazzo. Parkeren in de buurt is een dingetje maar we proberen toch de auto voor de deur te parkeren.😉 Helaas is het pleintje voor de deur vol. Dan maar iets verder parkeren en terug lopen om in te checken. We worden al opgewacht door de verhuurder. We krijgen een snelle uitleg van de eigenaresse inclusief hoe de koffiezetapparaat werkt en dan vertrek ze met: “Jullie hebben hier alles voor het ontbijt, ik kom niet. Oh ja, om hoe laat willen jullie uitchecken?” Als we 11 uur zeggen, vind ze prima. Oké. We zien jullie over twee dagen.🙋🏻‍♀️🙋‍♂️. Dat was snel! Voor ze vertrekt vraagt Onno (heel scherp 😉) : is er nog een verwarming of zo? Ja, die is er zeker, maar gaat 2 uur per dag aan (automatisch). Waaaat? Dat zijn de (overheids)regels in Puglia op het moment i.v.m. de energiecrisis. Dus… Niet klagen daar in Nederland mensen!

We kijken even wat we allemaal voor het ontbijt hebben gekregen. Hm, dit lijkt meer op een Italiaans ontbijt. Toastjes, jam, yoghurtje en 4 koffie pads. Daarmee reden we het niet twee dagen. We zijn te verwend qua ontbijtjes op vakantie! Op naar de plaatselijke super voor meer koffie en e.e.a. We kopen kaas, ham (geen voorverpakte maar zelf ik het Italiaans aan de slager gevraagd 😉), koffie, biertje en wijntje. Zo moet het goed komen in ons appartementje. Dat is trouwens erg charmant en rustiek. Het zit in een huis gebouwd in de 18e eeuw en het zit vol met mooie en oude details.

Slaapkamer van het huis in Giovinazzo Woonkamer / keuken van het huis in Giovinazzo

Op weg naar de winkel ervaren we weer dat het hier in het zuiden er toch een stuk armer uit ziet. Eigenlijk niet een plek waar we direct zouden willen wonen. Als we ‘s avonds in Giovinazzo rondlopen zien we wel weer leukere stukken. En we komen terecht bij SoSo’, een hippe wijnbar/restaurant waar we de enige klanten zijn. En wonder boven wonder: het eten is fantastisch! (En de wijn ook prima 😄). We eten heerlijk, kijken nog even wat in het stadje rond en gaan dan terug naar ons huisje.

Heerlijk 🤤

1. Corine:
    16 november 2022
    Ziet er leuk uit daar hoor. Temperatuur zit buiten ook mee. Geen idee hoe het nu binnen is. Koelt snel af in de avond denk dus buitendeur gesloten houden en een extra wijntje 😉
    Na het kilometersvreten vandaag is een goede nachtrust een welkome afwisseling. Ik zou zeggen welterusten voor straks.
    Lekker ontbijtje morgen en weer een frisse start. 😘
  2. Onno En Andrea:
    17 november 2022
    Het koelde vannacht maar tot 14 graden af, toch voelde het huis koud aan.🥶
  3. Corine:
    17 november 2022
    Oh nee dat is niet fijn. Vandaag dikke sokken en een flanellen pyjama gekocht. Pálinka hebben ze niet denk, maar er zal toch wel iets vergelijkbaars zijn om de avond door te komen 😉 Voor het ontbijt kippensoep om op te warmen. Nou dit komt helemaal goed. Morgen rap wegwezen 😉