Dag 15: Venetië

30 mei 2016 - Venetië, Italië

Vandaag naar Venetië geweest. We wilden eerst nog met de trein gaan, maar die reden niet handig qua schema dus toch gewoon met de auto. In Venetië zelf kunnen natuurlijk geen auto's komen, dus we parkeren op Isolo Nueva, een schiereiland naast het historische centrum. Als we uit de parkeergarage komen staat er al een mannetje om je te wijzen op de boot naar het San Marco plein. Het is ons wel duidelijk dat dit niet de officiële / gemeente boot is, maar de prijs lijkt redelijk (€7,50 pp) dat we het toch doen. Het is een kwartiertje varen en dan staat we op het bekende San Marco plein!

Aankomst vanaf de commerciële busbootOverkant

Het is druk, maar het is nog best te doen en wat is het mooi! Alles is schilderachtig en je blijft foto's maken. Als je naar de museums of kerken gaat dan heb je aan een dag niet genoeg. Maar dat doen we niet, dus we lopen wat rond. Het is een en enorm doolhof van kleine steegjes en grotere straten, maar rondlopen en verdwalen in Venetië is een van de dingen die bij een bezoek hoort.

Rialtobrug

We lunchen bij een gezellig tentje dat van een half Amerikaan-half Venetiaan is en maken nog een klein praatje met hem als we vertrekken. Zijn tip: blijf weg van het San Marco plein en de toeristen en ga de kleine straatjes in.

We wilden graag een gondelvaart doen en als we er een zien die ons bevalt onderhandelen we wat, maar ze gingen wel heel snel akkoord met ons voorstel dus ik had vast lager in moeten zetten! We maken een romantische vaart van 45 minuten door Venetië waarbij we de ene keer op een heel druk stuk zitten en dan ineens een hoekje omslaan en het heel rustig is. De gondelier geeft uitleg over wat gebouwen, het zonnetje breekt door en het is een leuke belevenis waarbij je Venetië van een andere kant ziet die heel mooi is.

Daarna lopen we nog verder rond en het begint wat te regenen. Rond 6 uur vinden we het wel mooi geweest. We willen nu met de "bus" (ook een boot) terug. Dat blijkt exact even duur, alleen vaart deze over Canal Grande terug dus we zien weer een heel ander stuk (met heel veel haltes voor we bij de parkeergarage zijn). Het zonnetje schijnt weer, een mooie afsluiting van een geslaagde dag Venetië en een prachtige afsluiting van onze Italië vakantie.

Vanaf de stadsbusboot

Van reisblog naar fotoboek