Dag 3: Van Livigno naar Verona

8 oktober 2017

We hebben vanmorgen echt gemerkt dat we in een skigebied zitten. Het sneeuwt! (heel zachtjes). We zijn vandaag van plan om in één keer naar Verona te rijden. Genoeg kou gehad! Volgens de weersvoorspelling is het daar 21 graden. Klinkt beter dan de 4 graden hier in Livigno.

We zouden rechtstreeks kunnen rijden (ongeveer 4 uur) maar dat is via de snelweg. Dus saaaai! Daarom gaan we binnendoor via bergpassen. We zetten de navigatie richting Dimaro. Na paar kilometer in de bergen komen we op de Passo Foscagno een douanepost tegen. Huh? Grens met welk land? Dat kan helemaal niet! De auto's voor ons stoppen en er wordt een praatje gemaakt, maar niks gecontroleerd. Als wij aan de beurt zijn vragen ze of we sigaretten of alcohol hebben? Tuurlijk! Livigno is een belastingvrije zone. Ze zullen wel controleren of je niet te veel gekocht hebt. "Nee" zeggen we heel braaf.

Zo koud was het dus

We gaan steeds verder de bergen in. Wederom is het heel erg mooi.  Hoe hoger we komen hoe kouder het natuurlijk wordt. We zien zelfs gletsjers. Op de eerste pas die we nemen kun je nog sportief doorrijden.  Bij de Passo di Gavia is het asfalt heel slecht en wordt de weg smaller en smaller. Gelukkig is er niet veel verkeer. Bij tegenliggers moet je af en toe even aan de kant of achteruit en op elkaar wachten. Het hoogste punt is 2560 meter en daar is het 1,5 graad. Brrrrr!

We rijden nog een klein stukje richting Dimaro en besluiten halverwege toch richting Verona te gaan. Nog wat bergwegen, veel tunnels en uiteindelijk loop  de route langs lago d'Iseo.  Het is tijd voor een plaspauze en een hapje of drankje dus we duiken van de weg af een dorpje in: Marone. We zetten de auto langs de kant op een klein parkeerplaatsje bij de plaatselijke bibliotheek, lopen een klein steegje in en voila: het meer en iets verder een terrasje aan het water. We waren ondertussen wel bij de meeste Noord-Italiaanse meren geweest, maar bij lago d'Iseo nog niet. Toch is het minstens even mooi als het Como- of Gardameer!

Lago d'Iseo

We bestellen een tosti,  een salade caprese en 2 cola en komen er achter dat het hier al behoorlijk warm is in de zon. Net zaten we nog in de sneeuw te bibberen en nu is het minstens 20 graden en zonnig! 👍

Dan door naar ons hotel. Het hotel dat we gisteravond eigenlijk geboekt hadden had laat op de avond gecancelled. "Gentle Mr. Onno.... unfortunately  for some problems we can not host you in our  structure on the 08. Oktober  We ask you  with displeasure to cancel your reservation on Booking." Oh Uh oké. We hebben nog een tijdje zitten sms'en met de dame van dat hotel en ze kon wel iets anders en vergelijkbaars voor ons regelen, maar dat hadden we dan niet gezien op foto's en geen recensies. Dus vriendelijk voor bedankt en zelf snel wat anders gezocht. Buiten het centrum van Verona, want in het centrum zelf is onbetaalbaar. Maar dit hotel zou een mooie tuin hebben, een zwembad en jacuzzi. Met deze lekkere temperaturen zagen we ons daar al helemaal zitten. Helaas blijkt het een beetje tegen te vallen. Het ligt direct aan de grote weg, de jacuzzi is dicht en geen zwembad of tuin te bekennen. Wel mooie nieuwe kamers. Zo te zien zijn we de enige gasten trouwens.

Er is ook geen restaurant, dus we besluiten met de auto naar het centrum van Verona te gaan om daar te eten. In de auto bedenken we echter dat het nog veel leuker is om naar Sirmione te gaan; een heel mooi  dorpje met kasteel bij het Gardameer. Daar zijn we al eens eerder geweest maar toen was het donker. Nu is het lekker weer en denken we er met de ondergaande zon buiten te kunnen eten. Het is zo'n 40 minuten rijden maar helaas: we rijden een enorme verkeersdrukte in en staan een tijdje helemaal vast.

We komen net na zondersondergang aan en enorme mensenmassa's lopen terug naar de parkeerterreinen aan de rand van de stad. Maar goed dat we niet 's middags geweest zijn. Dat zal wel gruwelijk druk geweest zijn.

Sirmione

Sirmione is nog mooie en leuker dan we ons herinneren (zijn er nu allemaal nieuwe dingen gebouwd en is het nog verder opgeknapt?). We eten buiten op een supergezellig pleintje met op de achtergrond het meer. Na het eten nog even door het stadje geworven, een ijsje gegeten en toen weer terug naar het hotel gereden.

1. Corine:
    9 oktober 2017
    Ben ooit ook eens in Verona gewest. Heellll lang geleden . Fijn dat jullie zulk mooi weer hebben. Veel plezier nog xx