Dag 8: Positano / Amalfikust

13 oktober 2017 - Positano, Italië

Opgestaan en ontbeten, terug naar de kamer, zwembroek/bikini aan en klaar voor een luie dag bij het zwembad! Maar dan voelen we op het balkon dat het toch (nog) niet zo warm is. Het zonnetje schijnt ook nog niet zo fel. Zaterdag en Zondag wordt het warmer en we willen nog rondkijken bij de Amalfikust, dus we besluiten dat vandaag dan maar te doen.

We rijden naar Positano, dat is een van de mooiste dorpjes. Het is slechts 23 km van ons hotel maar daar doe je toch meer dan een uur over hier. Parken in de dorpen aan de Amalfikust is een hel, dat weten we nog van vorige keer. Er loopt een kustweg door alle dorpjes en langs de weg staat het daar vol met auto's waar het kan en mag en in het centrum is het overvol. Toch vinden we net voor Positano een (gratis) plekje langs de weg bij een uitzichtpunt. Hmmm we kijken naar de afstand die we dan nog moeten lopen, berg op en af. Kilometer of 3. In de brandende zon. Nee da's niet onze stijl!

Positano

Dus de auto weer in en het centrum van Positano in. Lekker druk maar we zien een mannetje gebaren bij een parkeerplaats. Ze hem hier maar neer. €5,- per uur, sleutel in de auto laten. Met slechts een bonnetje en een overvloed aan vertrouwen in Italiaanse eerlijkheid en professionaliteit laten we de auto achter.

Een van de vele trappen in Positano

Positano is een dorp tegen de bergwand van de kliffen aan. En dat betekent traplopen! Na ongeveer een miljoen traptreden komen we beneden bij het strand aan. Hoewel dit slechts naar beneden lopen was hebben we het al aardig warm gekregen. We lopen over het strand en wat trappen naar een groter strand en boulevard met terrasjes, op zoek naar een terrasje waar we een kopje koffie kunnen drinken en een lekker ijsje kunnen eten.  Maar die zijn er niet. De terrassen zijn voor restaurants (met de uitgebreide diner kaart weer) en een ijsje heb je daar niet. Die moet je bij een gelateria halen. Maar die hebben meestal weer geen terrasjes of koffie. Dat niemand hier op het idee komt om dat te combineren... Positano is mooi en je ziet hier inderdaad dat er vooral erg rijke mensen komen zoals we gelezen hadden. Toch vinden we de dorpjes bij Cinque Terre eigenlijk mooier.

Als we uitgekeken zijn gaan we weer 100 miljoen traptreden omhoog door smalle straatjes, hopende dat we een beetje in de juiste richting gaan.  Bij weer een fotomomentje op een smal trappetje kijk ik omlaag: cash!  Er ligt een stapel dollarbiljetten op de grond. We pakken ze op tellen ze: $62. Er is niemand in de buurt. We blijven nog even staan, zwaaien er mee in de lucht en roepen nog of er iemand geld verloren is. Stilte. Nou wij ook eens geluk dan!

Grab that cash!

Ergens halverwege eten we toch nog een ijsje (uit een ijskarretje voor een bar) en dan gaan we terug. De auto wordt netjes ergens vandaan getoverd door de parkeerplaats-mannen en we zijn exact 2 uur weg geweest, dus €10,-. Valt mee. We rijden nog een stuk verder langs de Amalfikust en wat dorpen, maar op een gegeven moment hebben we het wel gezien. Omdraaien, zelfde weg terug en nog even relaxen bij het hotel.

Filmsterren met Positano op de achtergrond

's Avonds gaan we met de auto naar het dorp (Massa Lubrense) om een pizza te eten. Nu even iets goedkopers en simpelers dan eten in het hotel. Dat lukt, maar de pizza en toetjes zijn oké, meer ook niet.

1. Corine:
    14 oktober 2017
    Prachtige foto's weer. Enfin dat parkeergeld is leuk vergoed met de dollars toch.
    Leuk die trap naar beneden maar ja nog wel even terug nietwaar. Ach jullie zijn nog jong en sportief. Eitje 😉 xx