Dag 2: Gardameer

13 november 2022 - Sirmione, Italië

We gaan vandaag richting het Gardameer. Daar zijn we al vaak geweest (een paar maanden geleden zelfs nog 😉) en we zijn zeer benieuwd hoe het in november is. We gaan eerst in Riva del Garda kijken. Als we vanuit het noorden de snelweg verlaten en richting Nago (in 2016 geweest) gaan krijgen we al een “thuis“ gevoel. Zijn we hier dus al zo vaak geweest dat het als thuis voelt?🙈

We zetten de auto op een grote parkeerplaats net buiten de stad (lekker gratis) en lopen langs het water naar het centrum toe. Het zonnetje schijnt, het is een graad of 16 en alles is nog groen. Palmbomen, het meer in de zon, hmmm dit is te hebben! Langs het meer ligt in Riva een park en dat is prachtig.

Gardameer

Het meer, bergen er omheen, het park is mooi en verzorgd. Dit hoort zeker bij de mooiste plekken waar we ooit geweest zijn. Er blijkt een halve marathon te zijn, dus af en toe komen er wat lopers voorbij die uit vele landen komen, we horen zelfs een paar keer Hongaars! Als de lopers oud zijn (dat zijn er best een paar) krijgen ze een spontaan applaus van de locals en toeristen.

Riva del Garda

In de stad ploffen we op een terras in de zon. Het is heerlijk, de jas kan uit en de lunch buiten geeft een bijna zomers gevoel. Maar de 2 (heerlijke) salades zijn nog niet helemaal op als de zon achter de bergen verdwijnt. Dan voelt het ineens heel anders! Snel die jas aan, want fris! Oké, weer wat geleerd, het kan hier in Riva in november nog heerlijk weer zijn, maar om 14:00 geen zon meer vanwege die hoge bergen om het meer. Na de lunch lopen we nog een rondje in Riva. Het is best levendig nog hier. Zou dit altijd zo zijn of komt dat nu door het sportevenement?

Riva del Garda

Even vergelijken met andere dorpen. Onze volgende stop is Torri del Benaco (zomer 2022 😉). We rijden langs het water en genieten van de prachtig uitzicht. We parkeren de auto op een grote parkeerplaats die we nog van de zomer kennen (€2/uur 😮) en lopen achter het kasteel door naar het centrum waar in de zomer zo gezellig was. En nu een tegenvaller. Alle terrassen zijn al opgeruimd en alle restaurants zijn potdicht. We doen nog een poging om ergens een koffietje met iets lekkers te scoren, maar dat valt niet mee. Zelfs een van de grootste hotels is dicht. We gaan uiteindelijk bij een patisserie/bar binnen. Het is klein en zit vol. Dan maar iets bestellen en buiten zitten. Als we voor de vitrine staan om iets lekkers bij de koffie te kiezen komt toch een tafel vrij. Meevallertje.😁 We zitten tussen de Italianen in de gezellige drukte, en de koffie gebakjes zijn heerlijk.

Dan door naar Sirmione waar we een kamer geboekt hebben. Het hotel heeft gevraagd om 10 minuten voor we aankomen een berichtje te sturen. Dat doen we, maar geen reactie terug. Als we aankomen is er ook niemand. Wel een nieuw, modern en mooi gebouw. We bellen aan; niets. Bellen via WhatsApp; geen gehoor. Er staat een wat ouder stel, ook met een telefoon in de hand en de vrouw blijkt de moeder van de dame te zijn die de deur voor ons open zou moeten komen maken. Ze komt er zo aan! Nou da’s mooi. De kamer en het hotel lijkt spliksplinternieuw.  Mooi allemaal hoor!

Niet veel later pakken we de auto en rijden naar de oude binnenstad van Sirmione. Dat ligt op een landtong in het Gardameer. We kennen het goed, we zijn er al vaker geweest en in de zomer is het zo druk en toeristisch dat het bijna niet leuk meer is. Benieuwd hoe dat nu is!

Daar zijn we weer!

Het blijkt nu aangenaam te zijn. Er is ook hier behoorlijk wat dicht, maar ook genoeg open om het toch nog gezellig te maken. En er zijn voldoende mensen, zonder het druk te maken. We eten bij een kleine trattoria  aan een tafeltje voor het raam en bij de deur. Kennelijk zien we er zo leuk uit dat de mensenmassa’s toestromen! Er blijven maar mensen komen die er ook willen eten, maar binnen no-time zitten ze dus vol. Met slechts twee personeelsleden redden ze het best aardig en het eten is prima. We moeten alleen wel lang op de rekening wachten, en ondertussen zit onze parkeertijd er zo goed als op. Van een avondwandeling komt weinig meer terecht, ook omdat het ondertussen is gaan regenen. Terug naar het hotel om eens op tijd te gaan slapen!

1. Corine:
    13 november 2022
    Hallo ontdekkingsreizigers. Ik had voor het avondeten een schaal lasagne gemaakt. Ik dacht dan kom ik alvast wat in de sfeer voor het verhaal van vanavond 😀 Nou dat zonnige en terrassen paste er perfect bij 😉
    Hoe anders is een plaatst zonder veel toeristen en zeker als er ook veel gesloten is. Bedenk wel dat de wintermaanden voor sommige hoteleigenaren een rustperiode kan zijn, omdat het sowieso rustig is. Tenzij je aan een doorgaande reisroute ligt of grotere stad, want daar is altijd wel iets te beleven toch 🤔
    Of het zonnige zuiden voor de overwinteraars. Ohw wacht een skioord kan ook nog 😅 Enfin mogelijkheden genoeg toch. Welterusten en voor morgen weer veel genietmomentjes. 😘

Ps: prachtige foto's ook