Dag 19 (Vr 22 sept): Rothenburg ob der Tauber en Würzburg

23 september 2023 - Helmond, Nederland

Prima geslapen en ontbeten in hotel Wilder Mann in Aalen en een uurtje naar Rothenburg gereden op aanraden van Simone. Dat is een leuk, mooi en oud stadje met kleurige vakwerkhuisjes. Er is een oude stadsmuur waar men al rond 1200 aan begonnen was. Je kunt er over een balustrade over lopen. In de muur hangen stenen met namen met soms ‘1m’, ‘5m’ e.d. eronder. In de 2e wereldoorlog is een groot deel van het stadje gebombardeerd, en je kunt stukjes van de muur ‘adopteren’ om te helpen bij het herstel. In 1950 kostte dat nog $40 per meter, nu $2000,-, maar dan staat je naam dus wel mooi (voor eeuwig?) op zo’n steen in de muur!

De balustrade van de stadsmuur

In het stadje voelt het een beetje alsof we in de Efteling rondlopen! 😄

Winkel waar je altijd kerstspullen kunt kopen in Rothenburg Markt met het raadhuis

Het weertje zit helaas niet mee; 14 graden, stevige wind en regelmatig regen, dus na wat rondkijken en een kopje koffie hebben we het na een kleine 2 uur wel gezien. Op naar Würzburg!

Enigszins ironisch: Op de heenweg hebben we de stops in Duitsland overgeslagen vanwege te warm (> 30 graden en zonnig), nu -3 weken later- is het weer te slecht om lekker rond te struinen. 🙄

In Würzburg parkeren we in een garage naast de oude brug (Alte Mainbrücke). Op die brug is het gezellig druk met mensen die een wijntje staan te drinken. Het is al na 14:00, dus voor ons eerst lunch. Na wat zoeken (we willen worst!) vinden we een leuk terrasje op de Marktplatz met uitzicht op de Marienkapelle kerk waar Andrea bratwurst (niet veel groter dan die in Italië boven op het berg 😅) met sauerkraut eet en Onno een currywurst mit pommes. Met de tips van Andrea&Martin in de hand gaan we Würzburg verder verkennen.

Lunch in Würzburg

Na de lunch wandelen we naar de Residenz Würzburg; een nogal imposant gebouwtje dat oorspronkelijk diende als bisschoppelijk paleis. Gebouwd tussen 1720 en 1744 in barokstijl, en met mooie hoftuinen.

Residenz Würzburg  Hoftuin van de Residenz

De rest van Würzburg vinden we nogal gemixt van stijl. Na het idyllische Rothenburg is Würzburg duidelijk een typisch Duitse grote stad, druk en met hier en daar mooie gebouwen maar ook genoeg niet zo mooie, en veel grotere winkelketens.

Na de Residenz en de tuinen gezien te hebben lopen we langs de Dom (ook even binnen gekeken) terug naar de oude brug. Daar is het ondertussen nog drukker. Aan de kant van de stad zitten 2 tentjes waar je wijn kan kopen en de brug staat vol met mensen die buiten een wijntje staan te drinken. Veel toeristen waarschijnlijk, maar ook locals. Misschien ook de vrijdagmiddagborrel van het werk? Aan deze gezelligheid moeten we even meedoen natuurlijk, dus we kopen ook 2 heerlijk zoete Traminer wijntjes en sluiten ons aan🥂. Gelukkig is de zon ondertussen doorgekomen en het is een erg leuke ervaring daar te staan!

Gezellig wijnen Wij doen ook mee  Wijn hoort erbij hier

Het plan om “even” Rothenburg en Würzburg te zien en dan op tijd naar huis te gaan begint een beetje in duigen te vallen, want we zien de Marienberg Festung liggen op de heuvel, en die stond ook nog op het lijstje.

Marienberg Festung vanaf de brug

We twijfelen even: nu naar huis? Dan zijn we zo rond 21:00 thuis, of toch nog even daar gaan kijken? Lopen gaan we in ieder geval niet doen, dus we besluiten de auto te pakken en te kijken of we er helemaal naar toe kunnen rijden. Dat kan, en voor €3,- parkeren we tegen het kasteel aan en kijken er rond.

Marienberg Festung

Wederom een groot en imposant geheel; een kasteel met binnenplaats zo groot dat het een klein dorpje op zich lijkt. Er schijnt altijd al een fort gestaan te hebben, maar tussen de 16e en 18e eeuw is en een “nogal ongebruikelijk groot” kasteel van gemaakt, als thuis voor de prins-bischoppen. Je hebt er ook een mooi uitzicht over de stad.

Binnenplaats van Marienberg Festung Uitzicht op Würzburg vanaf de Marienberg Festung

Rond 17:45 besluiten we dat de vakantie nu toch echt voorbij is. Op naar de auto en naar huis!

Echt honger hebben we nog niet, dus eerst een stukje rijden. Tegen 20:00 willen we gaan eten. Nog 1x een goede schnitzel? Daarvoor moeten we niet aan de snelweg zijn. Onno zoekt een Schnitzel restaurant die niet ver van het snelweg ligt, maar helaas die is gesloten. We rijden een paar keer over de donkere parkeerplaats / industrieterrein, maar het is echt dicht. Het volgende schnitzelrestaurant ligt ook in de buurt, 5 minuutjes rijden. Dan maar even daar kijken. Maar… die is ook dicht en wederom staan we op een afgelegen donkere parkeerplaats 😱. Op zowel Apple Maps als Google Maps stond dat ze allebei open waren 😳.

Dan maar langs de snelweg een snelle hap, anders komen we vandaag nog niet thuis. Eerste restaurant bij een tankstation: dicht. Tweede: yek, dat ziet er niet uit. Derde: weer dicht! Kom op hé Duitse vrienden, zo laat is het niet! Bij de volgende zit een Burger King, die moet zeker open zijn. We bestellen via een touch screen, zitten rond 9 uur te eten en krijgen dat door dat deze ook zo dicht gaat. En jawel, even later: lichten uit! Zitten we in het donker! Na een paar minuten horen we iemand roepen dat er nog gasten zijn, en doen ze het licht weer aan. We proppen de laatste stukjes burger in onze mond en gaan weer rijden.

Beter dan bij de concurrentie

Om 23:31 zijn we thuis. Toch nog (net) gehaald om vrijdag thuis te komen! 🚗

Dat was het weer voor deze trip. Bedankt voor het lezen en reageren! 🏁

1. Corine:
    23 september 2023
    Nou dat was een trip de moeite waard aan de foto's te zien. Jammer dat het weer soms wat minder was. Maar dat mag de pret niet drukken. Inmiddels zijn jullie namen vereeuwigd voor een paar centen 🫣😅 en een burger gegeten die er beter uitzag dan bij de Mac. Waarschijnlijk nu op 1 oor 😴. Welkom thuis en Trustuu 😘
  2. Van gemert:
    23 september 2023
    Het is altijd spannend jullie verhaal te lezen nu wensen wij veel rust
  3. Suzanne Willems:
    Welkom thuis 😘