Dag 1: Helmond naar Sterzing

12 november 2022 - Sterzing, Italië

We proberen tussen 8 en 9 te vertrekken en dat lukt wonderwel, half 9 trekken we de deur dicht en om 8:45 zijn we echt op pad en het dorp uit. Kortste route is over de Fernpass in Oostenrijk, maar die zijn we een beetje beu. Een echt heel mooie bergpas is het niet, het is vooral een enorm stuk geen snelweg en je zit eigenlijk altijd wel klem achter een camper, caravan of vrachtauto. Bovendien weten we niet precies hoe het in november is. Sneeuw? Wintersport-gangers? Nadeel is ook dat als er iets gebeurd op die provinciale weg, het meteen goed vast kan staan. We besluiten dus om wat om te rijden en via München Oostenrijk in te gaan.

Joehoe bergen!

De reis verloopt voorspoedig. Zo laat in het jaar is het natuurlijk veel eerder donker en we hebben niet zo veel zin om vele uren in het donker te rijden (een paar uurtjes is geen probleem). Vandaar dat we een hotelletje net over de grens gekozen hebben: Hotel Mondschein in Sterzing/Vipiteno. Dat is in Zuid-Tirol, het Italië waar ze Duits spreken. 930km vanaf Helmond, dat moet in een uurtje of 10 met wat stopjes te doen zijn. Ver genoeg voor 1 dag; zo dapper zijn we niet meer!

In Nederland is het zonnig, onderweg in Duitsland wisselt prachtig zonnig herfstweer en grijze gebieden met behoorlijk dichte mist elkaar af. Ondanks de mist gaat het lekker met het tempo. Wel regelmatig wegwerkzaamheden, maar geen files. Als we stoppen dan merken we pas dat het op sommige plekken wel fris is. Wat zeg ik; koud! 7 graden terwijl het in Nederland 14 is. Dat is niet de bedoeling!

We zijn rond 18:00 al bij het hotel Mondschein in Sterzing. Zo vroeg zijn we nog nooit aangekomen! 9 uur en een kwartier, dat viel mee. Van schrik weten we even niet wat te doen. Het restaurant is nog niet open, eerst het stadje verkennen dan maar! Dat blijkt voor Italiaanse begrippen bovengemiddeld netjes. Het ziet leuk uit, mooie winkeltjes, strak in de verf. Op een pleintje zijn de huisje voor de kerstmarkt al klaargezet.

Sterzing / Vipiteno by night

Het loopt echter wel weer op een food-hunt uit. Het restaurant van het hotel hadden we even links laten liggen, maar in de stad blijkt bijna alles gesloten. We zitten net tussen het zomer- en wintersportseizoen in, en bijna alle restaurants hebben een briefje op de deur dat ze tijdenlijk gesloten zijn. Na de 5e gesloten deur besluiten we om dan maar terug te gaan naar het hotel en in het restaurant daar wat te eten. Als we aankomen ziet het restaurant er behoorlijk vol uit en er wordt nog een grote groep naar binnen geleid. Nou, we vrezen dat dit ook niks wordt. Op onze vraag of er nog een tafel voor twee vrij is krijgen we het antwoord: het is vol. Misschien dat we over een uurtje plek hebben. Maar willen jullie niet in het dorp gaan eten? Nou, nee, dat is het probleem: alles is gesloten daar (behalve een vaag chinees/sushi/pizzeria/restaurant). We krijgen van de mevrouw van de receptie wel een tip: Een hotel in de buurt (Hotel Lily) is zeker open. We lopen in een paar minuten naar het restaurant van het hotel toe. Hm, waarom hebben we deze net niet gezien? 🤔

De pizza en de wienerschnitzel die we eten smaakt prima en met de buikjes vol lopen we rillend van de kou terug naar het hotel. Brrrr, het is hier kouder dan in Nederland, Sterzing valt in ieder geval al in af als vestigingsplaats! 🥶

1. Corine:
    12 november 2022
    Haha geweldig jullie vertrekken eens op tijd. Jullie moeten wel want een week is zeer kort. Potverdorie en dan op zoek naar eten 😄
    De kou tja je houdt ervan of niet. Ik zou zeggen duik maar naar het zuiden hoor. Succes met jullie reis en geniet vooral 😘