Proloog

12 november 2022 - Stiphout, Nederland

(Sla dit maar over als je alleen het reisverslag wilt lezen!)

Deze reis begon eigenlijk al in oktober. Of beter gezegd, ons plan voor de herfstvakantie was om in het begin van oktober een weekje een huisje in Nederland te huren. Gezellig, open haardje en zo, maar dan wel begin oktober als het weer nog goed is (kan zijn) en de blaadjes nog aan de bomen zitten. Maar helaas, Andrea kon pas half november vrij krijgen, en ergens op een terrasje zitten, of op het terras bij je eigen huisje, dat zagen we niet meer zo zitten half in de winter.

Half november dus… Hmmm… We denken al een tijdje na over een toekomst in het buitenland. Ergens waar het klimaat beter is dan in Nederland. Toekomstfantasie, maar als je nooit stappen zet blijft het altijd een fantasie natuurlijk. Zou het niet eens een plan zijn om in November in Italië te gaan kijken? We zijn ervaren Italië-gangers genoeg om te weten dat we daar dan ook geen zomerse temperaturen hoeven te verwachten (sterker nog, in het noorden bij de meren kan het kouder en grijzer zijn dan in Nederland zijn), maar als we zuidelijker gaan, hoe verschillend is het met Nederland? We kennen Italië vooral van de periode mei tot oktober, dan schijnt de zon en is alles mooi en leuk. Dan komt de gedachte “waarom niet hier wonen in plaats van in het natte, drukke Nederland?” vanzelf. Misschien moeten we maar eens gaan ervaren hoe het later is het jaar is (en zijn we dan meteen genezen 🤣). Met dat plan in het achterhoofd zijn we ons gaan verdiepen in de mogelijkheden. Excel sheetje gemaakt om uit te rekenen wat je met een Bed & Breakfast kunt verdienen (niet veel), temperaturen van verschillende regio’s in de gaten houden, kijken hoe andere B&B’s neveninkomsten genereren en natuurlijk “Ik vertrek” en “Het roer om” kijken 😄.

Twee jaar geleden zijn we bij een super-leuke B&B van een Nederlands stel geweest (YoursTrulli van Jeroen & Nicole). Daar wilden we al eens naar terug, maar die is niet naast de deur: bij Martina Franca in Puglia, helemaal in het zuiden. We besluiten om contact met ze op te nemen om te vragen of we in deze week van november langs kunnen komen. Kunnen we ze mooi uithoren over hun aanpak en ervaringen 🧐. We krijgen een leuk bericht terug dat ze dan nog open zijn en het geen probleem is. Mooi! We gaan onze route eromheen plannen en proberen bij zoveel mogelijk Nederlandse (of Vlaamse) B&B’s te verblijven om te horen over hun ervaringen. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig, tijdens het plannen leren we in ieder geval al dat de meeste Nederlandse B&B’s ergens in oktober dicht gaan. Zeg maar gerust allemaal eigenlijk. Of zoals een eigenaar terug mailde: we hebben dan 8 maanden non-stop , 7 dagen per week gewerkt, dus we zijn wel toe aan even rust! Ja, dat is iets om rekening mee te houden natuurlijk, willen we dat? We leren ook dat veel Nederlanders die tijd gebruiken om even terug naar Nederland te gaan om familie en vrienden te zien. Anderen moeten juist weer flink door met renovaties en verbouwingen. Affijn, we vinden een Nederlandse B&B (Il Posto Perfetto) die ook al dicht is, maar de eigenaren reageren zo leuk! Ze maken met plezier een uitzondering voor ons en ontvangen ons graag om alles over hun avonturen te vertellen. Een poosje later vinden we ook plots een B&B die te koop staat, misschien wel in ons budget, en goed lopend en klaar is zodat je niet alle verbouwings-horror hebt. Geïntrigeerd bekijken we de site en alle details. Het is in het noorden en wij denken toch aan wat zuidelijker en dit is voor ons wel te vroeg. Maar we vragen wel of we langs kunnen komen om ook daar eens te logeren en wat ervaringen te horen. Dat kan en zo krijgt de reis een beetje vorm.

Toch blijft het daar een beetje bij, voor de rest zijn alle Nederlandse B&B’s dicht en als we YoursTrulli in Puglia definitief gaan reserveren krijgen we een berichtje terug: “ja, ik ben op weg naar Nederland om de auto te laten keuren dus we zijn er niet”. Pardon? We hadden onze route helemaal uitgestippeld met YoursTrulli als eindpunt en hadden toch al een afspraak? Potverdikkie, dat wordt opnieuw plannen en zoeken. Zo zijn we heel wat avondjes en weekendjes zoet. Jeroen van YoursTrulli is wel zo aardig om mee te denken en geeft tips voor alternatieven, maar helaas zijn die ook allemaal gesloten.

Uiteindelijk hebben we toch een reisplan, 1e overnachting net over de grens van Italië, 2e dag rondkijken bij het Gardameer, dan door naar Il Posto Perfetto (bij Ancona, onder Rimini richting oostkust). Vervolgens 2 dagen een appartement nog een heel stuk zuidelijker (Giovinazzo, boven Bari), dan oversteken naar de westkust om te kijken hoe de levendigheid is bij de Amalfi-kust om vervolgens naar de B&B die te koop staat te rijden (I Due Padroni). Alleen dat laatste is alweer een stukkie van 800km. Nadat we alles gereserveerd hebben (dat doen we anders nooit!) tellen we de stukken eens op: dikke 4000km en 44 uur (zonder files) in de auto. Hmmm, moet te doen zijn in iets maar dan een weekje! 😱🏎️ Oef.

1. Corine:
    12 november 2022
    Hallo lieverds wat een doel om eventueel te willen bereiken, maar top jullie hebben alles gereserveerd 👍 uitgestippeld en al. Geheel tegen jullie gevoelens in. Ik begrijp hieruit jullie doel heel goed. Geen vakantie maar.....wat zijn onze mogelijkheden. Nou voorop staat een B&B die ook geopend is in november 😄en als Italië gangers beheersen jullie ook vast wel de taal en gaan jullie je verdiepen in alle regeltje daar 😉 Veel succes met jullie ontdekkingsreis, maar bovenal geniet.😘