Dag 17: Wijn en bier proeven en naar Borghetto

17 september 2021 - Borghetto, Italië

Helaas… Vanochtend regent het en het wordt geen mooie dag qua weer. Wat zullen we dan gaan doen? Er is verder niks in het hotel (geen leuke zitkamer of WiFi op de kamer). We hebben onderweg al gezien dat er in deze streek veel wijnshops zijn. Als we even op internet zoeken (in het restaurant waar wel WiFi is) vinden we wijnhuizen waar je ook kan proeven en rondleiding kan krijgen. Dat lijkt ons leuk om eens te doen! We kiezen er een die het dichtst bij ligt, maar die is tussen 12.00 en 13.00 gesloten. Om er voor 12.00 te zijn vinden we te haastig (en een beetje vroeg om te slempen 🙂), dus we kiezen ervoor om pas na 1 uur te gaan en nog even rustig aan te doen. Johan en Simone Netflixen wat en wij maken een korte wandeling en relaxen in de tuin.

Voor we wijn gaan proeven is het wel verstandig om eerst een goede bodem te leggen. Bij Casino di Caccia is er wel de mogelijkheid om te lunchen maar het is ondertussen half twee en als we op zoek naar het personeel gaan om te vragen of we iets kunnen bestellen ziet alles er verlaten uit, niemand te vinden. Oeps! Siësta time?

Dan maar de auto pakken en op zoek naar eten, in de hoop dat er in het dorp nog iets open is. Na wat zoeken (wordt het een restaurant of kopen we iets bij de supermarkt en eten we het bij het zwembad op?) parkeren we de auto in het centrum van het dorp en lopen op de navigatie van Onno met Google Maps naar een restaurant toe. Hmmm, waar het restaurant zou moeten zijn is een kerk. Bijna hetzelfde. Als we om ons heen kijken zien we een straatje met tafels en parasols. Daar moet wat tussen zitten. We willen een simpel broodje eten maar om dat te vinden valt toch niet mee. Uiteindelijk scoren we een toch prima lunch bij een cafeetje. Op naar de wijnboer!

We vallen onaangekondigd binnen bij wijnhuis “Azienda Agricola Cavalchina Società Semplice”. We hadden gehoopt dat we niet alleen wijn kunnen proeven maar ook een rondleiding kunnen krijgen. Helaas dat doen ze nu niet meer wegens het virus. Jammer. Dan maar alleen proeven, dat kan wel, ook zonder reservering. We worden naar een kamer toe geleid met een lange grote tafel. Er wordt in het kort over de geschiedenis van de wijndynastie verteld en dan verschijnt de eerste fles wijn die we mogen proeven. We gaan in totaal vier wijnen proberen. Het voelt wat ongemakkelijk, de dame vertelt mooi over de wijn, schenkt in en dan zit je daar terwijl zij je aanstaart. We doen ons best om heel serieus te kijken als we walsen, ruiken en proeven. Beetje moeilijk kijken zoals we van Ilja Gort geleerd hebben en daarna knikken en complimenten geven.

Wijntjes proeven bij wijnhuis Azienda Agricola Cavalchina Società Semplice

Maar spuug je de wijn uit in het emmertje dat op tafel staat of drink je hem op? Wij vinden het zonde, dus drinken het meeste op (hips!) en wat teveel is gieten we in het emmertje. Na het proeven is het natuurlijk wel de bedoeling dat je wat koopt. Korting per doos van 6, als je tenminste alle 6 dezelfde soort pakt. Dat is een tikkie teveel voor ons zuinige Hollanders  hoor, wij kopen gewoon 2 flesjes. Iemand met een grote Audi die later binnenkomt schuift iets van 10 dozen zijn auto in 😱

Geluk voor de mannen onder ons: ietsje verder op in de straat is er ook een kleine bierbrouwerij: “Birrificio Agricolo Artigianale Custoza 1866”. Onno heeft gisteren bij zijn pizza al een biertje van deze plaatselijke brouwer geproefd en dat smaakte prima. Ook hier vallen we zomaar binnen en vragen of we een rondleiding kunnen krijgen. Dat vinden de jongens die daar druk bezig zijn met bier koken geen probleem. We krijgen uitgebreid uitleg van een leuke en enthousiaste jongeman die een van de eigenaren blijkt te zijn. Hij laat een klein stukje van de boerderij zien en daarna het halletje van de brouwerij. Niet groot: 2 ketels voor het brouwen en 4 voor de opslag. Ze brouwen 300 liter per keer, en doen dat 2x per dag.

Niet aan de knopjes komen he?

Bij de vraag of we iets willen proeven knikken de mannen heel enthousiast van ja natuurlijk. De jongen vertelt erg leuk en Johan mag na het proeven meehelpen met de hop in de ketel te gooien. Als we uitgekeken en gedronken zijn moet hier ook wat gekocht worden natuurlijk. Als het maar allemaal in de auto past naast alle koffers en tassen!

Proost!

Ondertussen is de zon ook doorgekomen en is het lekker weer geworden. Tijd om terug naar het zwembad te gaan?

Maar tijdens de bier-rondleiding hebben we een tip gekregen: “Zijn jullie al in Borghetto geweest? Daar moeten jullie echt naar toe.” Hij slaat stijl met al dan niet gespeelde verbazing zowat achterover als hij merkt dat wij het niet kennen. Het is kennelijk DE reden waarom de toeristen naar dit gebied komen 🤭. Als hij snel even op zijn telefoon foto’s laat zien worden we enthousiast. Het is een charmant dorp aan het water en er is een oude brug (Ponte Visconteo). Even kijken? Het is 15 maar minuten tijden. Toch maar gaan doen? Johan rijdt ons er vlot naar toe, we zetten de auto op een grote parkeerplaats en we lopen naar de brug toe.

Vanaf de brug bij Borghetto

Die is mooi en het dorpje zelf is nog mooier. Er loopt veel water doorheen, doet ons een beetje denken aan de Ardennen. We maken VEEL foto’s en het is ondertussen ook prima weer geworden trouwens.

Borghetto Borghetto

We willen vanavond weer bij het hotel eten dus we keren terug. Omdat vandaag slecht weer was hebben ze voor ons binnen een tafel gedekt. Maar ondertussen is het prima weer, maar buiten eten kan toch niet. We proberen om het voor elkaar te krijgen om toch in de tuin te eten (buiten is de temperatuur aangenamer dan binnen) maar ze hebben waarschijnlijk geen zin om alles weer naar buiten te sjouwen. We eten wel  weer heerlijk!

Borghetto

Vanavond gaan we vroeg naar bed omdat we morgen een lange reis terug naar huis voor de boeg hebben maar slapen lukt nog niet echt. Het spookt buiten behoorlijk en omdat we op het zolder slapen horen we elk regendruppel en het onweer. Stroom valt ook nog even uit. Dat is weer die oude charme 🙂.

1. Corine:
    17 september 2021
    Leuke proeverijen hadden jullie. Natuurlijk ook wat meenemen, dat hoort erbij. Mooie foto's weer.
    Hopelijk een goede nacht, want morgen een rit voor de boeg. Net als wij. Ook wij vertrekken weer 😉
    Lieverds slaap lekker en voor morgen veilige reis en kom goed thuis 😘🙋‍♀️