Dag 1 (Ma 4 sept): Ahoy

4 september 2023 - Kinrooi, België

Wij bereiden onze autovakanties meestal goed voor. Wel last minute, maar altijd met een rode draad van dingen die we willen zien, de reistijd ertussen en een algemeen plan van route en mogelijke hotels goed uitgezocht. Deze keer zijn we de laatste weken echter vooral met onze badkamer (we moeten een nieuwe) bezig geweest, en zo zaten we op zaterdagmiddag om 12:00 te kijken waar we zondagochtend naar toe zouden vertrekken. Würzburg in Duitsland zou een eerste stop zijn, met dank aan de goede verhalen van Johan, Simone en Andrea daarover. Maar de zomer besluit plots terug te komen, en ook daar gaat het richting 30 graden. Niet de ideale temperatuur om door stadjes heen te slenteren.

We hadden al vaker het concept van een varend vakantiehuisje gezien in Nederland. Nooit beschikbaar wanneer het lekker weer was en wij vakantie hebben, maar nu wel. Mmmh, toch maar in Nederland blijven dan? In ieder geval voor de eerste week? We twijfelen even en hakken de knoop door: op vaaravontuur!

Hamburg

De eerste week hebben we een varende huisboot gehuurd op de Maasplassen, op de grens van Nederland en België. Het is een klein drijvend vakantiehuisje met een motor, waarmee je kunt varen. Als je durft tenminste en een schipperstraining volgt. Je kunt ook in de jachthaven blijven liggen of een schipper inhuren, maar dat is natuurlijk niet zo avontuurlijk!

Bootje is vanaf maandag beschikbaar er, dus een dagje later op pad. De beheerder laat weten dat we al een uurtje eerder, om 12:00, kunnen varen. Dan maken ze ons huisje als eerste schoon. 12:15 zijn we er, maar zijn ze nog volop bezig. Maakt niet uit, het idee is tot rust komen en niet haasten. Wij eten onze meegebrachte broodjes op het bootje ernaast op en wachten tot onze schipperstraining begint.

Knoopje leggen

Met Rob leren we een beetje hoe de boot werkt. De onze (Comfort klasse M plus, die heeft als extra een zonnedek) heeft ook een boeg en hekschroef, dus varen moet heel makkelijk zijn. Kuch. De wind is een beetje op komen zetten en het blijkt dat rechtuit varen al niet heel simpel gaat: zo’n huis op het water stuurt ontzettend indirect. Als je het stuur draait dan verander je een hele tijd later pas een beetje in die richting. Dus je zwalkt als een dronkenman over het water. En de wind heeft aardig vat op zo’n varende blokhut. Desalniettemin lukt het ons tweeën, samen met de nodige ingrepen van Rob, om te varen, aan te leggen aan een stijger en terug naar de haven te gaan.

Dan nog uitleg van de eigenaar over de boot zelf, en rond half 4 zijn we eindelijk klaar en begint ons solo avontuur! Hoogste tijd voor een drankje. Nou hebben we (letterlijk!) 2 kruiwagens vol eten en drinken meegenomen, maar eerst even snel op een terrasje wat drinken is ook leuk. Dat vinden we in de haven niet, en we komen er achter dat we pasta en stokbrood (we kunnen BBQ’en aan boord) vergeten zijn, dus toch eerst even met de auto op pad om dat te scoren. Uiteraard geen stokbrood te vinden in het eerste dorpje, dus toch nog verder rijden naar het volgende.

Bagage

Dan terug naar de boot, gas erop en naar de stijger waar we het aanleggen geoefend hebben. We hebben besloten daar te borrelen, te BBQ’en, en dan de 1e nacht toch maar in de veiligheid van onze thuishaven door te brengen. Het weg manoeuvreren uit de haven verloopt iets minder soepel (uhm, we raken de stijger en ook bijna een andere boot), maar eenmaal uit de haven varen we soepel naar de stijger, leggen de boot vast en klimmen (via een stijl trapje) naar het zonneterras. Tijd voor wijn, bier en een hapje!

Zonneterras

Het is heerlijk toeven op het zonneterras. Terwijl we genieten realiseren we ons wel dat als we straks op het voorterras willen BBQ’en, onze boot precies verkeerd om ligt. Dat terrasje ligt nu in de schaduw. Dus hups! Naar beneden klauteren en omdraaien die boot! Dat lukt prima, met de hek- en boegschroef tegelijk duwen we ons een stuk van de kant. Dan die 2 schroeven de tegenovergestelde richting in laten draaien om mooi 180 graden om onze as te roteren en dan weer terug naar de kant. Easy!

BBQ

Met onze meegehuurde gas-BBQ eten we heerlijk in het zonnetje. Iets voor 20:00 moeten we echter al snel vertrekken, want na 20:00 (uiterlijk 20:30) mag je niet meer varen. De stijger waar we lagen is maar zo’n 10 minuutjes van de haven, dus komt goed. Bijna. Want als we de haven invaren horen we een harde PIEP en begint de motor te stotteren. Als we aan de gashendel komen stopt hij, dus we durven er niet echt meer aan te komen. Op standje volgas sputtert hij net genoeg om met een heel rustig gangetje naar ons plekje terug te varen, waar het prima lukt om de boot op zijn plekje te krijgen. Eigenaar maar even een appje gestuurd, morgen willen we natuurlijk wel lekker varen!

Buiten een Duits stel zijn wij de enige aan deze steiger van de haven. Als we aanleggen komt hij meteen kijken, of alles goed gaat. 🫣 Hij maakt graag een praatje met ons, en help ons om te kijken of we de stroom goed hebben aangesloten. Hij vind het allemaal erg gezellig en blijf behoorlijk plakken! 🤣

We genieten nog even van ons “romantische terrasje” met een kaarsje. Straks maken we ons klaar voor onze eerste nachtje in de houseboat. Spannend!

Romantisch kaarslicht

1. Corine:
    5 september 2023
    Ik lig ik in een deuk 🤣. Gewoon omdat ik jullie helemaal bezig zie met dat ding. Had mij maar meegenomen met deze reis, want ervaring op het water met zeilboten met buitenboord motor heb ik wel, dan moet zoiets ook makkelijk lukken 😉. Maar ja nu moesten jullie het met die Duitser doen hihi . Hele fijne vakantie samen. Geniet ervan 😘
  2. Onno En Andrea:
    2 kapiteins op 1 schip? Dat gaat niet goed zeggen ze toch? 😁
  3. Suzanne Willems:
    5 september 2023
    Kei leuk om te doen lijkt mij ben alleen benieuwd wat er kapot was en of je vandaag verder kon varen
    💕
  4. Onno En Andrea:
    5 september 2023
    Vandaag deed hij het weer. “Ontstekingskaars heeft gehaperd en dan gaat de motor in noodloop. Na herstart is deze gereset. Geen zorgen maken” aldus het verhuurbedrijf. Oké dan 🤨
  5. Corine:
    5 september 2023
    Wie heeft nou de meeste kans om gedegradeerd te worden tot matroos denk je ???? 😉😄 en zo heb je vanzelf een kapitein minder 😅🤣
  6. Onno En Andrea:
    Dan wel matroos 1e klasse hè 😀