Dag 18 (Do 21 sept): Timmelsjoch (nu wel!)

21 september 2023 - Timmelsjoch, Italië

Prima ontbijtje in het “Holiday IV Gardan - Serendipity Hotel” gehad en rond 10:15 zijn we op pad. Nu wel naar de Timmelsjoch bergpas. Het weertje is een beetje afwisselend, maar hoe dichter we bij de pas komen, hoe bewolkter het wordt. Tegen de tijd dat we aan de echte klim beginnen zien we de bergtoppen helemaal in de bewolking zitten.

Goed dat we de foto’s op internet gezien hebben, want wij zien dit:

Ik zweer het, hier staat iets!

Aan de Italiaanse kant wordt de bewolking / mist steeds erger en boven de 2000 meter zien we geen hand voor ogen. Er zijn een paar toeristische stopplekjes gemaakt (uitzichtpunten, een museum etc.) maar het zicht is zo slecht dat we ze amper zien liggen en als we ergens een parkeerplaats (denken we) opdraaien kunnen we niet eens zien of het wel een parkeerplaats is. Stapvoets rijden we vooruit richting een schaduw die een andere auto lijkt te zijn en zetten hem ernaast. We kijken wel rond, ook bij de andere plekken maar zien dus bijzonder weinig. Het is ook bijzonder frisjes met 7 graden op 2509 meter!

Het bewijs: we zijn er geweest

Op de grens van Italië en Oostenrijk ligt een groot tolhuis. We hadden hier en daar gelezen dat je alleen aan de Oostenrijkse kant van de pas tol moet betalen, maar helaas, ook wij moeten €18,- betalen. Het ziet er allemaal nieuw uit, er is ook een groot motormuseum en een restaurant; zal wel net gebouwd zijn.

Tolhuisje op de Timmelsjoch

De afdaling aan Oostenrijkse kant gaat beter. De mist trekt op, de zon komt door en hoe lager we komen hoe warmer het weer wordt (tot 24 graden). Echt lekker de bergpas op- of afscheuren kan niet (op een klein stukje na), er zitten altijd wel mensen op bejaardentempo voor je. Het lijkt wel algemene Porsche uitlaatdag, want die zien we een hoop zeg! Vaak ook in groepen bij elkaar. Bij de tolpost ook 2 donkere Porsche Panamera sedans met bijna dezelfde kentekens. Ze stoppen net voor onze neus en we zien dat er tape over de achterlichten zitten. Er komt een derde bij staan. Net als het kwartje valt: dit moet een Porsche test team zijn, komt er nog een vierde bij. Als we de camera pakken om te filmen rijden ze snel een stukje door en daar wachten ze op de vijfde.🥳

Kristal Ajuna

We rijden heel Oostenrijk niet over de snelweg maar binnendoor tussen de bergen. Dat is de kortste route nu en als bonus hoeven we dan ook geen nieuw vignet te kopen! En het allermooiste is natuurlijk dat we die fijne Fernpass weer mogen rijden! 🫣😜

Als we Oostenrijk bijna uit zijn, komt de vraag: rijden we richting huis (als we door gassen zijn we rond 1 uur vannacht thuis) of maken we een klein omweggetje via Würzburg? Om de vakantie af te ronden zoals we eigenlijk wouden beginnen kiezen we voor het laatste. We vinden Würzburg wel net te ver rijden voor vandaag, dus we kiezen een hotel een stukje eronder, in Aalen, iets van 1,5 uur ervoor.

Andrea zei: hey, we hebben de hele vakantie nog geen McDonalds gegeten, en Onno heeft om 16:00 op een Oostenrijks terrasje nog een vrij grote hap gegeten; dus tonight is the night! Een super-de-luxe Mac mini-sized menu voor ons beiden bij een kleine Mac die in een tankstation zit.

McDonalds, King of the burgers

Na het inchecken maken we nog een korte wandeling in Aalen, maar zo rond het hotel is weinig te zien.

1. Corine:
    21 september 2023
    Nou dat was een mistig ritje 🫣 Nee je kunt de bergpas niet afscheuren. Ik vind het helemaal geweldig die bejaardengang vóór jullie. Komen jullie in ieder geval veilig aan. Ik trof ook van die vliegers in Kroatië in de bergen. Niets zo leuk als nog zachter gaan rijden en weten dat ze niet kunnen inhalen. 🤣😅terwijl ik best harder had kunnen rijden. Ik breng graag iedereen veilig thuis hihi 🤭
    Ennu bij de Mac kom ik nooit. Nu ik de foto zie weet ik weer waarom niet. Wat een zielig broodje 🫣
    Nou lieverds voor nu goede nacht en trustuu 😘