Dag 18: Van Loreto naar Limone sul Garda

16 september 2020 - Limone sul Garda, Italië

Aangezien we met onze neus in de religieuze boter gevallen zijn willen we dat huis van Maria toch maar even bekijken. Na het ontbijt (ook hier onhandig aanwijzen wat je wilt, maar we kunnen ondertussen wel in het Italiaans zeggen wat we willen) dus even andere kleren uit de auto halen. Als we ergens maar 1 overnachting doen dan maken we meestal een los tasje zodat we niet die grote koffers mee hoeven te zeulen. Maar daar zit natuurlijk geen lange broek voor mij of schouderbedekking voor Andrea in. En dat is in zo’n kerk wel gewenst.

Lekker warm aangekleed lopen we dus de flinke heuvel naar de basiliek weer op; we hebben het zeker niet koud. Ook hier is het nog steeds rond de 30 graden. In de kerk lopen er overigens toch wat mensen in korte broek en/of slippers of onbedekte schouders rond 🤨🤔.

In de Basilica della Casa Santa

De basiliek is imposant en is de op 2 na grootste koepelkerk van Italië. Het is een bedevaartsoord en het is echt religieus hier; je ziet veel mensen een kruisje slaan, knielen als ze voorbij een beeld lopen en bidden. In de kerk staat zoals we gisteren schreven het huis van Maria, omgeven door een marmeren ombouw vol versieringen. In het huisje zitten veel mensen te bidden.

Huis van Maria

Andrea steekt een kaarsje aan, we kijken nog wat rond in de kerk en in het stadje dat echt een klap mooier verzorgd is dan wat we in het zuiden gezien hebben en zetten dan koers naar het Gardameer, zo’n 460km en 5 uur rijden noordelijker.

Geen idee wat dit midden in Loreto doet

Daar komen we rond half 6 aan, bij 4* hotel Leonardo da Vinci, een van de weinige all inclusive hotels in de regio. Maar all inclusive is hier meer volpension met drankjes en bijbetalen voor de betere zoals cocktails. De bar zou tot 23:00 open zijn, maar om 22:30 beginnen ze één voor één de lichten uit te doen in de hoek waar wij zitten 😳. Hint duidelijk. Het is een vrij groot hotelcomplex met meerdere zwembaden en er zitten vooral Duitsers. Bij het eten worden we door het personeel ook in het Duits aangesproken 😮.

Het is fijn om er eens niet op uit te hoeven voor eten en te kunnen kiezen uit een buffet (met prima eten hoor), maar met het echte Italië zoals we dat de laatste weken en op eerdere reizen ervaren hebben heeft dit niets te maken. Het is wel relaxed en super gezellig met Johan en Simone, die we toevalligerwijs al op hun balkonnetje zagen zitten toen we aankwamen en de auto gingen parkeren.

1. Corine:
    17 september 2020
    Wat een heerlijkheid jezelf bedekt aankleden voor een kerk bezoek met dat warme weer . Het was zo te zien zeker de moeite waard. Ziet er prachtig uit.
    Dacht even jullie gaan verder vliegen maar dat ging niet door dan Toch maar met de auto verder. Volgens mij kan Onno daar ook wel mee vliegen 🤣
    Geniet vandaag Heb een fijne dag 😎🌞
    😘