Dag 17: Santa Cesarea Terme naar Loreto

15 september 2020 - Loreto, Italië

Op naar het Gardameer om daar Johan en Simone te ontmoeten. Maar eerst ontbijten bij het Augustus Resort. Daar zijn we nu kennelijk te vroeg (kwart voor 9). De gevulde croissants staan er wel, maar geen sapjes en niemand die koffie komt brengen, het is weer uitgestorven. Na negenen komt de conciërgedame wel in haar vrolijk en drukke manier van doen.

Naast onze kamer loopt een lange trap omhoog. We hebben de keuze: of met onze 9 (😱😬) tassen en koffers een vrij lang stuk door het resort (met wat kleine trapjes) naar de parkeerplaats, of de auto halen en bovenaan deze trap zetten en de koffers omhoog sjouwen. We kiezen voor het laatste... en zweten weer watervalletjes. De thermometer in de auto geeft al 36 graden aan om 11:00!  Nog een 2e keer keer kort douchen dan maar, uitchecken bij de drukke dame waar het weer gezellig, maar onverstaanbaar is en op pad. We zijn vrij laat weg maar schieten toch aardig op. De weg langs de oostkust is een fijne, niet druk dus het rijdt lekker door.

Rond 17:00 begonnen met een hotelletje zoeken. Onno zoekt terwijl Andrea rijdt. We hebben niet echt een voorkeur en bekijken al rijdend wat opties: of dicht bij de kust, of dicht bij de snelweg. Of misschien iets verder van de kust en snelweg want dan is het goedkoper? We pakken uiteindelijk iets in het dorpje Loreto in een voormalig klooster. Ziet er gezellig uit en niet duur, en we komen er rond half zeven aan.

Het hotel is heel netjes maar net iets minder gezellig dan gedacht. Het dorpje Loreto is echter heel mooi! Er staat een grote basiliek en alle straten  en winkels eromheen lijken opgeknapt. Italiaanse stijl, maar dan gerenoveerd. Dat zie je niet vaak en heel chique!

Uitzicht over LoretoFontana dei Galli

En er lopen overal nonnen. Wikipedia leert ons dat dit een bedevaartsoord is en dat het huis van de heilige maagd Maria in de basiliek staat. Dat huis is in 1921 eerst op een wolk naar Dalmatië gebracht, en in 1924 door heilige engelen naar een woud bij Recanati vlakbij Loreto. Handig, scheelt verhuizers.

Galerij bij Basilica della Casa SantaGalerij bij Basilica della Casa Santa

Mooi dorpje dus, leuke restaurantjes ook. Maar wij hadden al gereserveerd voor het restaurant bij ons hotel. En gingen heel slim daarna pas kijken of dat wel leuk was. Hum, ziet er niet zo gezellig uit. Het eten is wel goed. We worden bediend door een beginneling of een stagiair. Hij is heel zenuwachtig, maar probeert het goed te doen. Het eten met een primi en secondi is weer veel te veel. Met volle buikjes rollen we weer het bed in. Die weegschaal gaat niet lief zijn als we terug zijn.😮

1. Corine:
    15 september 2020
    Te vroeg voor het ontbijt ik dacht eerder te laat.
    Richting Gardameer Ben ik ooit ook geweest. Even denken .......ja 30 jaar geleden ongeveer 🙈
    Jullie hebben mee en tegen vallers. Kleintjes dan
    Denk wel dat jullie genieten. Zeker op de manier waarop jullie reizen. Gaan...reizen....boeken....en gaan.
    Heb een goede nacht 😘
  2. Onno En Andrea:
    15 september 2020
    We reden pas vanaf Bari op de snelweg. We konden af en toe door wegwerkzaamheden niet 130 rijden maar toch goed opgeschoten. We hebben een ruime tank-, lunch-, koffiepauze genomen.
    Welterusten!😘