Dag 19: Varen op het Gardameer

17 september 2020 - Gardameer, Italië

Johan en Simone hadden gisteren al een boot uitgekozen om vandaag over het Gardameer te varen. Toen we gisteravond nog gezellig buiten op het terras van het hotel zaten begon het te regenen. Als gevolg daarvan was het vanmorgen nog redelijk onstuimig weer. De zon scheen en het was 22 graden maar het waaide best hard. Het wordt straks nog spannend op het water!

Met de shuttlebus van het hotel gaan we naar Limone sul Garda (hotel Leonardo da Vinci staat net buiten het dorp) en eerst maar even vragen of het varen wel door kan gaan. We zouden van 12 tot 4 varen, maar zijn al om half 12 bij de verhuurder. Die zegt: nee, nu is het te gevaarlijk 😧. Maar de ervaren verhuurder steekt zijn vinger in de wind en zegt: na 13:00 gaat de wind liggen. Als jullie dan, en zeker niet eerder, hier zijn krijgen jullie perfect weer. Dat geeft ons tijd om Limone te verkennen.

We kijken wat rond, drinken drankjes op een terras en gaan om 13:00  terug naar de bootverhuur. En jawel, de wind is inderdaad al een stuk minder. We krijgen echter eerst nog een half uur uitleg over wat allemaal wel en niet mag, hoe de boot werkt, waar de leuke plekjes zijn etc. Heel erg gericht op veiligheid, bijzonder gedetailleerd maar zeer netjes. Tegen de tijd dat ze klaar zijn is de wind nog minder. Perfetto!

Mannen in hun sas

Het bootje gaat behoorlijk hard (gemeten top: 41,7 km/h) en op het water is het heerlijk! We varen een groot deel van het meer over richting Salo, dat een beetje in een baai ligt. Helaas mogen we nergens aanleggen, dus daar dobberen we wat rond en genieten van de drankjes en snacks die we zelf meegenomen hebben.

Lake Garda

We steken het meer over richting Torri del Benaco en springen iets verder daar overboord! Lekker afkoelen en genieten van het frisse water waar ook warmere stromen in zitten. We hebben instructies gehad dat er altijd iemand aan boord moet blijven dus we wisselen elkaar af.  Opgefrist varen we weer terug. Aangezien we de boot pas om half 2 ingingen moeten we hem om half 6 inleveren. Via Google maps kijken we hoe ver het terug varen is en rekenen uit hoe hard we moeten varen om er om half 6 te zijn. Dat komt perfect uit, iets voor half 6 zien we Limone sul Garda liggen, koersen er op af en exact half 6 ligt de boot aan wal. We hebben bijna 75 km gevaren. Een super avontuurlijk en heel erg leuk dagje!

Kapitein en stuurman

1. Corine:
    17 september 2020
    Ja hoor kan niet missen.....beetje doorvaren graag anders meren we te laat aan 🤣 welke goede stuurman was hier bezig. Meneer de laag vlieger zeker 😂🤣
    Maar wat een mooie foto's ook weer.
    Begon de dag onstuimig werd het alsnog genieten.
    Fijne avond nog verder 😘
  2. Onno En Andrea:
    17 september 2020
    Stelletje Nederlanders, moet strikt op tijd ingeleveren, hé?🤣
  3. Corine:
    17 september 2020
    Pas je dan ook aan . Je bent in Italië morgen kon ook 😂🤣 dan was je zeker nog op tijd naar hun begrippen hihi