Dag 14 (Zo 17 sept): Ravenna, de stad van de Mozaïeken

17 september 2023 - Ravenna, Italië

Voor vandaag was er minder weer (bewolkt en max 25 graden) voorspeld. Als we Ravenna (een stadje nabij) willen zien, dan is vandaag de dag! Even rondkijken, en dan terug naar het zwembad. Dat was het plan… Ravenna is de stad van de Mozaïeken. Die kun je hier bekijken tot je erbij neervalt. Hopen dat dat niet gebeurd!

Rond 11 uur vertrekken we. Hm, de zon schijnt best wel en het is toch aardig warm, maar goed. We hadden al uitgezocht wat we allemaal willen zien, en morgen zijn best veel dingen gesloten dus we gaan toch vandaag. We zijn in 15 minuten in het centrum. We vinden vrij snel een middelgrote parkeerplaats en parkeren de auto. Gratis? (Bij het eerste muntje geeft de automaat al morgenvroeg aan, dus het lijkt erop of zondag gratis is, maar het staat nergens aangegeven).

We lopen al in paar minuten langs het eerste museum van ons lijstje: Basilica di Sant’Apollinare Nuovo. Om binnen te komen heb je een kaartje nodig. Omdat er best veel plekken zijn waar mozaïeken te zien zijn kun je ook een combiticket kopen. Voor ons in de rij zijn de mensen behoorlijk lang bezig om een kaartje te kopen. Man man man, wat moet er zo lang aan een kaartje kopen duren? Nou, de caissière moet het een en ander vragen en er zijn keuzes te maken! Enkel of combi-ticket? Bij twee van de vijf bezienswaardigheden waarvoor het combiticket geldig is moet je een tijd reserveren. En je kunt een extensie van het ticket kopen voor €2,- meer zodat je 2 extra bezienswaardigheden kunt zien. Als we aan de beurt zijn is de optie waarvoor we moeten reserveren pas om 13.10. Of willen we later, na de lunch? Nee, doe maar die vroege. En de andere maar meteen 14.10. Zo, dan zijn we om 14.30 klaar en kunnen we terug. Wij hadden de looproute al uitgestippeld en denken wel dat dat haalbaar is. En wij zijn dus ook zo klaar bij de caissière, in tegenstelling tot sommige andere mensen die 100 vragen hebben.

In de Sant’Apollinare Nuovo kerk is niet zo veel te zien. Het is een grote vierkante lege zaal. Ze hebben alle bankjes eruit gehaald (behalve een paar waar mensen kunnen gaan zitten bidden/uitrusten voor het altaar) en er is alleen aan het bovenste stuk wat mozaïek te zien. Maar dat is wel indrukwekkend!

Basilica di Sant’Apollinare Nuovo Een vrij lege Basilica di Sant’Apollinare Nuovo Mozaïekjes in de Basilica di Sant’Apollinare Nuovo

Door naar Battistero Neoniano (doopkapel). Daar hebben we het 1e gereserveerde tijdslot. Onderweg lopen we langs de graftombe van Dante (die leefde in Ravenna en daarom zijn er 1001 Dante dingen te zien hier) en de Basiliek van San Francisco.

Hier rust de Dante man

Mozaïek onder water

We dachten eerst dat we bij de Battistero Neoniano waren aangekomen, maar we zijn bij het archeologisch museum. Snel even doorheen lopen dan. We hebben ondertussen trek gekregen en zijn van plan om voor de volgende afspraak even een panino te eten. Als we buiten zijn en de hoek om lopen zien we pas waar we moesten zijn voor de Battistero Neoniano🙈.  Er staat een kaartencontroleur en als we onze excuses aanbieden omdat we later zijn dan op ons kaartje staat zegt hij vrolijk: “no problema”. Oh oké, ze zijn dus niet zo nauw met het tijdslot, gaat meer om de mensen een beetje over de dag te verspreiden waarschijnlijk. Binnen veel mooie mozaïeken.

Neonian baptistery  Mozaïeken in de Battistero Neoniano close-up

Op naar de lunch. We vinden vrij snel een zaakje waar we lekkere broodjes kunnen scoren. En dan weer snel door want het volgende gereserveerde tijdstip is eigenlijk…. uuuh, nu.

Onderweg naar het Mausoleum van Galla Placidia (een Romeinse keizerin die leefde van 388 tot 450) komen we nog meer gezellige pleinen en terrasjes tegen. Als we klaar zijn met mozaïeken kijken moeten we hier even terug komen.😉

We komen ruim 20 minuten na de afgesproken tijdslot aan bij het Mausoleum. We laten onze kaart scannen en lopen gewoon door. Er is alleen bij de ingang een mevrouw die haar verplichte praatje doet: “5 minuten de tijd, en foto’s zonder flits maken”. Yes ‘mam!

Mausoleum van Galla Placidia  Mausoleum van Galla Placidia  Mozaïeken in de Mausoleum van Galla Placidia

In het zelfde tuin staat ook de Basilica di San Vitale. Ook weer met indrukwekkende mozaïeken. ✅

Basilica di San Vitale  Basilica di San Vitale

Zo, ons lijstje is bijna af. Alleen nog de Chiesa di Sant’Eufemia. Dat is een mozaïek op de vloer. De mozaïeken werden in 1993 ontdekt tijdens de aanleg van een parkeergarage. In deze stad ligt trouwens alles een beetje bij elkaar. 3 minuten lopen vanaf de  Basilica di San Vitale en we zijn er. Binnen zwaaien we vrolijk met onze combikaart, maar de meiden achter de kassa zeggen: “Nee, die is hier niet geldig. U moet €4 per persoon betalen om naar binnen te mogen.” Nou, doei. Dat doen we niet. We hebben al heel wat mozaïekjes gezien vandaag, dus betalen voor nog meer hoeft ook weer niet. Er is vast iemand die een filmpje ervan op YouTube heeft gezet.😆

Onderweg zijn we langs Mercato Coperto gelopen. Hm, wat zou dat zijn? Even terug en binnen kijken. Het is een overdekte markt, die midden in het centrum staat en je vindt hier verschillende schattige winkeltjes en restaurantjes. We lopen er even doorheen en besluiten terug te gaan naar Pizza del Popolo en daar een drankje buiten te drinken. Het is ondertussen behoorlijk warm, graadje of 30.

Mercato Coperto

Onderweg naar de auto pakken we nog een ijsje om de honger een beetje te temmen. We moeten namelijk nog boodschappen doen en iedereen weet: met honger kan je dat beter niet doen 😬. Boodschappen doen we in de famila, een mooie grote supermarkt(keten) die we nog van vorig jaar kennen.

We zijn na 18.00 terug op de camping. Aan het strand of bij het zwembad liggen wordt het niet meer!

Een mozaïek bestaat uit duizenden stukjes. En we hebben het gevoel dat we vandaag ook zoveel mozaïeken gezien hebben! Maar het was een mooi dagje vol oudheden, kunst en cultuur. Hebben wij ons best ook weer gedaan na al dat strandliggen!

We eten vanavond weer bij ons huisje, lekker voordelig.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corine:
    17 september 2023
    Jullie zijn heel goed bezig geweest vandaag. Mooie foto's. Relaxstand nu en trustuu voor straks xxx