Dag 2 (Di 5 sept): De eerste grote vaart

5 september 2023 - Thorn, Nederland

Prima geslapen! Het was windstil geworden dus de boot lag ook helemaal stil. En buiten het Duitse stel 3 bootjes verder lijkt er helemaal niemand in de haven te zijn, dus het was ook doodstil qua geluid.

De woon/vaarboot is helemaal top. Wij (geluksvogels die we zijn) hebben de nieuwste. Het is echt een vakantiehuisje op het water, met een prima keukentje, mooie badkamer, leuk woonkamertje, etc. Het bedje is wat klein en helemaal ingebouwd: als je er uit wilt moet je over de ander heen kruipen.

Bootje binnen

Er zijn wel typische bootdingen: er is een tank van 1000 liter water aan boord, dus je moet een beetje in de gaten houden of dat genoeg is. En al het vuil water gaat een andere tank in, maar als het goed is moet die groot genoeg zijn voor een mid-weekje. Wij liggen nog in de thuishaven met de slang voor water aan onze steiger, dus we vullen de tank nog maar voordat we op pad gaan. Iedere 2 dagen moet je ergens aan de walstroom, maar met dit zonnige weer komt dat wat minder spits.

Onze Duitse vrienden hebben een bootje dat net wat eerder gebouwd is, en daar zit de technische installatie (C/V ketel, omvormers voor de zonnepanelen e.d.) in een kast in de slaapkamer. Dat schijnt nogal te zoemen en daarom kunnen ze niet slapen. Ze mogen van het verhuurbedrijf op een luxere grote boot overnachten die links van ons ligt; en ze lopen 100 keer op en neer om kussens, dekens en zo naar die boot en terug te brengen. De beste man wil daarbij steeds een praatje maken als hij langs komt. Gezelli!

De jachthaven heeft prima sanitaire voorzieningen (oh jee, camping-speak!), vrij nieuw en gratis. Geen muntjes of zo. We maken er deze ochtend maar gebruik van en douchen daar in plaats van op onze eigen boot: water en ruimte in de vuilwatertank sparen. Aangezien er niemand is, is het net alsof je een grote badkamer voor jezelf hebt en sta je gelukkig niet zij aan zij tanden te poetsen (yep, wij zijn hotel-mensen, geen camping-mensen).

Rond 12:00 gaan we varen met ons huisje (wel 3 km/h! Maar de motor doet het weer prima) en op de Vissenakkerplas tussen Kessenich en Stevensweert hebben we onze boot aan een gele boei geknoopt. Dat ging best goed, alhoewel de 1e boei waar we naar toe gemanoeuvreerd hadden geen oog bleek te hebben om het touw aan vast te knopen. De meeste andere boeien waren al bezet, maar we vonden er nog een en liggen lekker!

Wild horses

Genoten van de zon, mensen en bootjes kijken en de BBQ weer aangedaan om een hamburger te maken voor lunch. 🍔

Een SmallMac

Rond een uur of half vijf zetten we de koers richting Thorn. We zijn van plan om daar aan te leggen en overnachten.

Om daar te komen, moeten we een stukje over de Maas varen. Dat kan nog eens spannend worden, want er is kans dat er grote binnenvaartschepen langs varen. Het is gelukkig rustig en we varen in het mooie natuurgebied in anderhalve uur naar Thorn. We zijn hier een paar keer eerder geweest (laatst nog met Johan & Simone en met Martin & Andrea), daarom wisten we dat er een smalle ijzeren steiger was waar we aan konden leggen. Als we de steiger in het vizier krijgen, zien we dat er al drie boten liggen. Oh jee, als we maar nog een plekje voor ons bootje hebben.🤞🏻

Er is een klein gat tussen twee grote boten in. We wagen het erop en Andrea parkeert de boot als een prof. Oké… Met een beetje hulp/aanwijzingen van de buren links en rechts die meteen klaar staan om te helpen en onze touwen aannemen en de boot vastleggen.😉🫣👊🏻

(Kan natuurlijk ook dat ze bang waren dat we tegen hun mooie boten aan zouden varen 😂).

Het is behoorlijk warm, dus we wachten tot de zon onder is voor we gaan eten. Vanavond lekker uit eten in het gezellige Thorn, dat was het plan. Als we fris gedoucht & omgekleed (en ondertussen helemaal lek gestoken door de muggen) om half 9 Thorn binnen lopen,  is het wel erg rustig. Wat blijkt: de restaurants hebben met elkaar afgesproken om 20:00 dicht te gaan. Dit, zo leren we van een vriendelijke hoteleigenaar, omdat de meeste dagjesmensen toch fietsers zijn die vroeg willen eten en het dan op tijd rustig is voor de hotelgasten. Right! Handig in een toeristisch dorp! ‘Tja, als jullie nog wat willen eten is Roermond het dichtste bij’ verteld de man nog. Maar zonder auto gaat dat niet lukken en varen in het donker is ook geen optie. Gelukkig hadden we zelf ook voldoende eten meegenomen. Terug naar de boot dus. Uitgebreid zelf koken is het ondertussen een beetje te laat voor, dus het avondeten wordt 2 potjes noedels en een (heerlijk) toetje van de appie.

Uiterst culinaire avondmaaltijd

1. Suzanne Willems:
    5 september 2023
    Lekker slapen voor dalijk💋
  2. Corine:
    6 september 2023
    Kijk het gaat goed. 👍 Vanavond toch maar Oudhollands om 6 uur aan tafel schuiven 😉 Heb een fijne dag 😘
  3. Van gemert:
    6 september 2023