Dag 4: Kaposvar naar Tarvisio

2 september 2020 - Tarvisio, Italië

Vandaag op naar Bella Italia! We verlaten Kaposvár en zetten koers naar Graz in Oostenrijk. De kortste route naar Italië  is weliswaar via Slovenië, maar omdat Slovenië nu scherpe coronamaatregelen voor buitenlanders heeft, heeft Nederland Slovenië op code oranje gezet. Er doorheen reizen kan wel, maar we willen geen gedoe aan de grens en rijden maar een stukje om: eerst terug naar Oostenrijk en dan Italië in. Voordat we Hongarije verlaten maken we een korte stop bij het Balatonmeer bij Keszthely waar we in het zonnetje ijskoffie drinken en het lekkers eten dat Andrea's moeder meegegeven heeft.

Het Balatonmeer Beeld bij Balatonmeer

De grensovergangen zijn toch wel spannender dan normaal en we houden rekening met files of controles, maar niets van dat alles. We gaan Oostenrijk in via een kleine grenspost waar wel wat gecontroleerd wordt: sommige auto’s mogen zo door, bij anderen wordt even naar het paspoort gekeken. Zo ook bij ons, een norse douanier ziet ons Nederlands kenteken, ziet dat wij de paspoorten al klaar hebben en gebaard ze te geven. Hij houdt ze even tegen het raam achter hem en geeft ze dan terug. Dat was de controle; we kunnen door!  Italië in gaat helemaal soepel; geen enkele controle. Het  is toch wel weer een stevig stukje rijden; we zitten weer een groot deel van de dag in de auto.

We hebben een hotel net over de grens in Italië: in Tarvisio. Vlak bij het drielandenpunt van Italië, Oostenrijk en Slovenië. Voordat we inchecken gaan we eerst even kijken bij Lago di Fusine. Dat zijn 2 bergmeertjes die naast elkaar liggen en dat schijnt erg mooi te zijn.

Als we aankomen kunnen we onze ogen bijna niet geloven. Het is er inderdaad prachtig! De Dolomieten liggen majestueus op de achtergrond, en de meertjes zijn schitterend! We wandelen / klauteren eerst langs het hoogst gelegen meertje (Lago Superiore), lopen dan langs de weg naar het lager gelegen meer (Lago Inferiore) waar we een rondje omheen wandelen.

Lago di Fusine

De omgeving doet ons denken aan de National Parks in Amerika, het heeft wel wat weg van Yosemite bijvoorbeeld. Totaal lopen we maar iets van 5km, maar het is zo mooi dat je foto’s blijft maken en we er meer dan 2 uur over doen.

Lago di Fusine

Dan op naar het hotelletje. Daar krijgen we toch een 30 minuten durende uitleg over de Coronamaatregelen die ze daar nemen zeg! Binnen overal een mondmasker op, bij het ontbijt krijg je een vork waarmee je het beleg kan pakken en een pen om de knopjes van de koffie/sap automaat in te duwen. Je mag nergens met je handen aan zitten, alles in 1x pakken en naar je tafel lopen, niet meer terug. Wat een verschil met Duitsland/Oostenrijk of Hongarije! In die landen werd er ook wel wat beter opgelet dan in Nederland en zijn er wat meer maatregelen, maar wat we in dit hotel in Italië horen bederft de vakantiepret toch wel een beetje. Je merkt dat de schrik er hier heel erg inzit. Gelukkig geef de hotelier aan dat het overal anders is, en hoe zuidelijker je komt, hoe minder maatregelen er zijn. Gelukkig!

1. Corine:
    3 september 2020
    Leuke stop in Keszthely 😉
    Was ons ook opgevallen dat ze aan de grens niet al te vrolijk kijken. Komt misschien omdat ze nu weer moeten werken 🤣
    Hier in Nederland moet ik wennen dat alles zonder mondkapje gaat. Ik pak dat gekke ding steeds mee naar de winkel 🙈 Nou jullie moeten nog wat reizen vandaag. Goede rit en veel plezier
    Prachtige foto's weer.
    😘😘
  2. Katalin:
    4 september 2020
    Keszthely ( vorige jaar geweest. en als kind vaak vakanties )👍😀
    Prachtig foto's van de meren! 😍Zeker mooie natuur en mooi om te zien. Toch ben ik wel benieuwd naar Slovenia. Ik denk prachtig landschap door te reizen. Volgende keer hey! Fijne ontdekking verder en genieten !😘