Dag 14: San Marino

29 mei 2016 - San Marino, Italië

Uit gecheckt (hey, we hebben een aantal drankjes gratis gekregen ook!) bij het fijne bungalowparkje en naar San Marino gegaan. Dat is een autonoom mini-staatje in Italië (iets meer dan 33.000 inwoners) en een van de oudste landen ter wereld. We konden van te voren niet zo heel veel bezienswaardigheden vinden dus we denken zo uitgekeken te zijn. Het is grijs en bewolkt als we aankomen en net als we bij het centrum van San Marino Stad (ligt op en berg) zijn begint het te druppelen. We rijden weer zo dicht mogelijk naar het centrum waar een aantal parkeerplaatsen zijn: allemaal vol. We rijden een paar keer van de ene naar de andere (het regent toch) en uiteindelijk vinden we een plekje.

San Marino stad 1San Marino stad 2

Het centrum blijkt heel erg gezellig en mooi te zijn! Wel een en al (toeristische) shops met veel hetzelfde (tassen, zonnebrillen, parfum, horloges en oh ja, wapens) maar geen troep, allemaal mooie spulletjes. En er is hier geen BTW, dus de prijzen vallen heel erg mee! We trakteren onszelf allebei op een nieuwe Ray Ban zonnebril, een flesje Limonchello en nog wat andere dingetjes. De sfeer is apart, soms schijnt de zon heel even, maar soms drijven de wolken ook door de oude straatjes en is het uitzicht vanaf de kasteelmuren naar het dal nihil.

San Marino stad 5

Een bekende bezienswaardigheid zijn de 3 oude torens die je al vanaf Italië kunt zien liggen. We lopen langs en over kasteelmuren en vanwege het weer -het begint in de verte te donderen- geeft dat soms een heel spooky, maar erg mooi sfeertje. Op een gegeven moment begint het wel keihard te regenen. Hèt moment om weer even te shoppen (Andrea koopt een hoedje) en als het zo hard naar beneden komt dat we zelfs onder onze grote paraplu niet verder willen duiken we een eettentje in. Andrea neemt een salade, die zo groot blijkt te zijn dat er een hele familie van kan eten. Onno heeft frietjes en een broodje hamburger waar de bovenkant van verband is. Een beetje teleurstellend dus.

Maar de stad is zo mooi en gezellig dat we veel langer blijven hangen dan we gedacht hadden (en waarvoor we muntjes in de parkeerautomaat gegooid hadden, maar geen boete).

San Marino stad 4

Als we gaan besluiten we nog een snelle stop in Rimini te maken. Een badplaats die ons beiden niet zo trekt maar wel de bekendste badplaats van Italië is en we komen er praktisch langs, dus toch maar even kijken. De strandstoeltjes staan iets minder op elkaar gepakt, maar de rest van Rimini is even vreselijk als we dachten met enorm lelijke hoogbouwhotels langs de kust.

Vanaf hier door naar "Quarto d'Altino". Dat is iets boven Venetië, we hebben daar 2 overnachtingen geboekt zodat we morgen Venetië kunnen bezichtigen. Het blijkt nog een aardig stukje rijden: zo'n 3 uur met hier en daar ook nog aardig wat file. We arriveren om 20:45. Er is gelukkig een restaurant in het hotel en we kunnen om 21:15 eten, dat heel erg goed is.

1. Thea en Ben:
    30 mei 2016
    het is hier heel slecht weer,onweer en veel regen.