Dag 4: Tonalepas en Lago di Caprioli

2 september 2021 - Commezzadura, Italië

Voor onze volgende stop willen we lang op 1 plek blijven: even echt uitrusten en onthaasten in plaats van snel dingen zien en weer door. Maar als je langer op 1 plek blijft is het ook belangrijker dat het er leuk is. Als ideaalbeeld hadden we een gezellig vakantiehuisje ergens op het Toscaanse platteland, maar ook weer niet te ver van een  stadje of dorpje. Dinsdagavond hadden we al tot een uur of twaalf zitten zoeken, en gisteravond weer. Niet echt iets van onze gading kunnen vinden en het levert ook wel wat stress op.

Een aantal jaren terug zijn we op een vakantieparkje geweest in San Clemente (een stukje onder Rimini, niet in Toscane). Dat was toen heel goed bevallen, super-aardige mensen, mooi parkje, oké huisje en we kregen dat toen voor het belachelijk lage bedrag van €50,- per nacht (buiten het seizoen), dat hielp ook. Terug naar dat park dan? Daar is ondertussen flink gebouwd en we willen nu een wat beter huisje, maar dat is niet te betalen, die gaan nu voor €230,- per nacht. Ik trek de stoute schoenen aan en stuur ze een mail dat we graag terug komen, omdat het allemaal zo fijn was daar, maar dat het prijsverschil veel te groot is. Hoppa: mail terug en meer dan een derde van de prijs af! Oké, dan doen we het wel! Dat loopt dan alleen niet via de officiële kanalen zoals hun eigen site of booking.com, maar het is vooraf de helft overmaken en daarvan een bewijs sturen. Een beetje omslachtig en om zomaar even een boel geld over te maken naar een rekeningnummer voelt ook niet heel zeker. Afijn, ik bel ze vanochtend maar even ter bevestiging en maak het uiteindelijk over en stuur screenshots van mijn bank app. Hopen dat dat goed komt! Nadeeltje is wel dat het pas vanaf zondag beschikbaar is, dus we moeten voor vrijdag en zaterdagnacht nog een tussenoplossing zoeken.

U weet natuurlijk dat ik Alfa-Romeo liefhebber ben, en wellicht ook dat Alfa nog maar 2 modellen maakt: De Giuila en de grote SUV Stelvio. Die laatste natuurlijk vernoemd naar de beroemde bergpas die wij deze vakantie niet, maar eerder wel gereden hebben. Een derde model, een kleinere SUV, zou in 2019 2020 20212022 op de markt komen en gaat Tonale heten. Nu ligt de Tonale pass vlak bij ons hotel, dus…

Na het regelen van de bungalow op het vakantiepark pakken we de auto en rijden richting de Passo del Tonale. Dat blijkt niet een traditionele bergpas te zijn zoals de Stelvio, maar meer de doorgaande weg tussen een aantal dorpen. De omgeving is wat minder mooi, maar de bochten zijn des te leuker om te rijden. Het is niet te druk, de weg is breed genoeg en het lijkt op sommige stukken wel of een autocircuit architect de weg getekend heeft: bochten met camber die vloeiend in elkaar overlopen en die je als op het circuit van buiten naar binnen aanvalt (als er geen tegenliggers aankomen dan 😄🏎).

Tonalepas

Nadat we een aardig stukje gereden hebben draaien we om en gaan we terug. Op de heenweg zagen we een open plek met picnic tafels en uitzicht op de bergen naast de weg, dus daar stoppen we even om in de zon wat koekjes te eten en naar de indrukwekkende bergtoppen te staren.

Fijn picnicplekje

Hierna gaan we naar het bergmeer Lago di Caprioli. Dat is niet te ver van ons hotel, maar het bergweggetje er naar toe is weer spannend. Het blijkt een populair plekje voor de locals en het is er prachtig. In het restaurantje dat naast het meertje staat drinken we wat en de maagjes knorren. Maar ja, het is 15:00 dus lunch krijg je hier dan niet meer hè? De ober bromt dat het daar wel wat laat voor is. Een soort carpaccio kan hij nog wel regelen. Met wat broodjes erbij ook prima.

Dan terug naar het hotel, want dat heeft een mooie Spa waar wij 2 dagen gebruik van mogen maken, en we hebben dat hele ding nog niet gezien. Snel omkleden en naar beneden, waar we ieder een tas krijgen met slippers en een badjas (als cadeau van het hotel mag je een tas en de slippers houden) en de opdracht om terug te gaan naar de kamer en je daar om te kleden. Voordat we terug gaan naar de Spa gaan we dan toch lekker eerst buiten in de zon zitten om daar van te genieten.

Ruimte met hooilucht

De Spa is (net zoals de rest van het hotel) erg mooi en modern. Er zijn sauna’s, bubbelbaden en vooral een aantal relax-stiltekamers waar wij een beetje te ongeduldig voor zijn. Liggen op een bedje in stilte en nietsdoen? Er is ook geen telefoon of WiFi bereik. Dat zijn we niet meer gewend! Met een kopje kruidenthee erbij liggen we toch even in een kamer met hooilucht (maar we praten toch stiekem; we zijn de enige in deze ruimte 😄).

Ook deze avond zoeken we weer hotels, nu voor de 2 nachten tussen dit hotel en het vakantiepark. Na een tijdje zoeken besluiten we te vragen of we niet nog een nachtje langer hier in hotel Monroc in dezelfde kamer kunnen blijven (want we willen niet verhuizen). We hadden verwacht van niet, want op booking.com is het helemaal uitverkocht, maar het blijkt wel te kunnen! Dat scheelt in ieder geval weer een overnachtingsplekje voor morgen zoeken.

1. Corine:
    2 september 2021
    Man wat een tocht ook weer. Wel was het mooi in ieder geval.
    Direct een hotel of vakantiepark boeken lukt vaak wanneer booking.com vol is. Tja zij beschikken maar over een beperkt aantal kamers . Daarom neem ik bij hotels vaak hun adres kaart mee 😉
    Heb een goede nachtrust, want op dat relaxbedje is het mislukt vandaag 🤣😘😘