Dag 5: Ponte Sospeso en Cascata Ragaiolo

3 september 2021 - Suspension Bridge "Ragaiolo", Italië

Vanochtend snel een hotelletje voor morgen geboekt in de buurt van Modena. Daarna hebben we eigenlijk niet zo’n goed idee wat we hier nog gaan doen. We besluiten eerst even het hotel uit wat te wandelen het dorpje in, maar dat is niet meer dan een paar losse huizen en verder niet zo bijzonder. We hadden gisteravond bij de receptie nog twee eropuit tips gekregen maar in nog een bergwandeling hebben we in eerste instantie niet zo heel veel zin. In de bergen hangt wel ergens een hoge hangbrug (Ponte Sospeso), en dat ziet er wel spectaculair uit, dus we besluiten dat te gaan doen.

Eerst een minuutje of 25 met de auto naar het dorpje Rabbi, waar je met Stelvio bus een stuk richting die hangbrug kan gaan. Bij het dorp wordt al het toeristisch verkeer al tegen gehouden en een parkeerplaats op geleid. Braaf kopen we daar een parkeer kaartje en en kaartje voor de bus, maar er zijn meerdere lijnen en haltes en het duurt even voordat we uitgevogeld hebben welke lijn en welke halte we moeten hebben. Gisteren op de Tonalepas kwamen we overigens ontzettend veel Nederlandse auto’s tegen, hier zien we alleen Italianen.

Kiek hoe moi

De bus komt redelijk snel en bij  halte de houtzagerij (Segheria) stappen we na een minuutje of 10 uit de bus en wandelen de natuur in. Ziet er leuk uit met picnic bankjes en een BBQ plek, en zelfs een ultramodern wc gebouwtje. We wandelen verder het Nationale Stelviopark in en zien al vrij snel een mooie waterval waarboven de hangbrug hangt. Om daar te komen moet je echter wel recht omhoog de berg op via trappen. Ondanks onze toch niet heel slechte conditie moeten we wel 3x buiten adem stoppen voordat we boven zijn 🥵.

En daar hangt de brug…. Volgens de bordjes niet geschikt voor mensen met hoogtevrees… Maar wij willen natuurlijk wel bewijzen dat we die hangbrug in Oostenrijk echt alleen niet gedaan hebben omdat we geen tijd hadden 😉.  Als er niemand meer is zetten we ons dapperste gezicht op en steken de brug over. Het wiebelt wat en links en rechts kijk je de diepe kloof in met de waterval op de achtergrond. Maar we zijn dapper genoeg om nog wat foto’s te maken ook (waarop je vervolgens helemaal niet ziet hoe hoog het is en wat voor heldhaftige prestatie we zojuist geleverd hebben 😬).

Halverwege… Made it to the other side!

Aan de andere kant van de brug zijn er 2 opties: terug richting de ingang waar we gekomen zijn, of een extra wandeling verder de bergen in naar uitzichtpunten en er zit zelfs ergens een restaurantje boven op een berg. We vinden dat we een drankje hebben verdiend, kiezen voor het laatste en hopen dat de knieën het houden. Ons Nederlanders zijn echter niet zo gewend aan dit soort klim en klauterpaden. Man man man wat is dit zwaar. Verschillende keren stoppen we om op adem te komen en het zweet gutst van onze lijven. Topsport! Maar mooi is het wel! We zien nog wat koeien grazen (met van die typische Alpen bellen om) en na nog wat puf-puf stopjes en een uurtje stevig bergop komen we bij het restaurantje aan. En zie daar: er is hier een bushalte van de Stelviobus! Ieder uur rijdt er een (klein) busje van hier naar beneden. Dat klinkt helemaal mooi, dan hoeven we die weg niet terug te klauteren. En we hebben een klein uurtje om wat lekkers te drinken en een prima panini te eten.

Restaurantje Malga Fratte Basse

Nieuw vriendje gemaakt:

Niet spugen hè!

Om 16:00 pakken we het busje naar beneden, en we sjezen iedereen voorbij die de lange wandeling terug maakt.

In de Stelviobus

Terug bij het hotel gaan we nog even in de tuin van de laatste zonnestralen genieten. Daarna eten en onze koffers alvast een beetje inpakken; morgen vertrekken we richting Modena.

1. Suzanne Willems:
    3 september 2021
    Ohhh die brug dat jullie dat durven😱
  2. Corine:
    4 september 2021
    Nou lekker dan die hangbrug 🙈 Ik kwam er zonder te gillen niet overheen. Nee anders gesteld ik kwam er helemaal niet overheen. Dapper hoor en dan ook weer van die fijne wandelingen 💪 Je kunt natuurlijk ook met de bus omhoog en te voet naar beneden. Misschien een optie voor een volgende keer 😉 Prachtige foto's weer hoor. Volop genieten daar. Heb een fijne dag vandaag 😘😘