Dag 3: Waar naar toe? Riva del Garda!

15 oktober 2018 - Riva del Garda, Italië

De omgeving en het hotel bevallen wel, dus we willen een dagje langer blijven. Bij het inchecken zei de eigenaar van het geheel dat dat ook geen enkel probleem zou zijn. Gisteren zagen we hem echter niet. We liepen de ruimte in waar de bar, campingwinkel en ontbijtruimte is. De dame daar vertelde dat zondag de laatste dag is dat ze open zijn. De eigenaar had een flinke discussie met zijn kinderen gehad over hoe lang ze nog open bleven kennelijk. Daar was uit gekomen dat zondag de laatste dag was. We hadden een heel gesprek; de man van de dame kwam er ook bij en ze moesten hun verhaal even kwijt. Ze zitten zelf ook in onzekerheid, haar man doet de tuinen en moet met het opnieuw zaaien van gras beginnen anders wordt het niks meer, etc. Anyway, wij kunnen niet blijven en gaan dus verder en naar een andere plaats. Een stuk zuidelijker was het plan. Daar hadden we een leuk hotel met privéstrand gevonden. De weersvoorspellingen zijn echter aangepast; het lijkt nu dinsdag en woensdag behoorlijk slecht weer te worden met aardig wat regen. Dan lijkt het zonde om 5,5 uur naar het zuiden te rijden om daar in een strandhotel te zitten, in the middle of nowhere, in de regen.

We checken uit bij Villa Delle Palme, horen daar van de eigenaar dat ze “een dezer dagen” dicht gaan en dat hij toch al gezegd had dat we best een dagje langer konden blijven. Ja lekker dan, nu hebben we alles al ingepakt! Toch uitchecken dus, auto inladen en we blijven op de parkeerplaats voor de receptie staan om daar nog gebruik te maken van de WiFi en via booking.com de volgende bestemming te zoeken. Met die verslechterde weersvoorspelling voor midden Italië hebben we niet zo’n zin om daar helemaal naar toe te rijden. Maar wat dan? Zoeken, zoeken, zoeken... Waar is er het beste weer? Is er iets dat we nog willen zien? Als het minder weer is, zitten we dan niet het beste in een stadje waar ook wat te doen is (shoppen bijvoorbeeld). Afijn, 2 uur later zijn we er uit: Het wordt Riva del Garda, aan de noordkant van het Gardameer. Daar lijkt het weer het beste en hebben we waarschijnlijk de grootste kans op levendigheid: Riva is heel toeristisch, de kans dat daar van alles dicht is net zoals hier in Cannobio lijkt kleiner. We kennen Riva ook een beetje: een paar jaar terug zijn we in Nago-Torbole een paar kilometer verderop geweest en hebben Riva ook bezocht. En nog een wijze les van de dag: alles spontaan en op het laatste moment is niet altijd het beste als je alle keuzes zorgvuldig af wil wegen: we hadden ons best gedaan om vroeg te zijn, maar ondertussen is het alweer na twaalf uur en zijn we een beetje gefrustreerd van het zoeken.

Riva de Garda blijkt wel weer ruim 4 uur rijden te zijn. En onderweg die kant in knapt het weer aardig op. Maar ja, nu zitten we in de auto hè? Dus ervan genieten kunnen we niet zo. We stoppen even bij Lago d’Iseo om wat te drinken en te eten en de Italiaanse zon toch even te voelen. Dan door naar Riva, verwachtte aankomsttijd: 17:00.

Het hotel met de moeilijke naam

Daar hebben we een best wel chique 4 sterren hotel met een moeilijke naam: Du Lac et Du Parc Grand Resort. Juist. Aan de auto’s op de parkeerplaats kun je zien dat hier een ander soort mensen komt dan bij ons gezellige hotel/camping resortje in Cannobio. Het hotel heeft een grote, mooie groene tuin die eindigt aan het Gardameer en het ziet er allemaal heel chique uit. De kamer is ook prima, maar toch... op de foto’s waren sommige dingen toch net even mooier. Er was ook een design kamer en die die was net even goedkope dan de standaardkamer met garden view die we nu hebben. Toch maar even snel terug naar de receptie om te vragen hoe dat zit. Blijkt dat die design kamers geen balkon hebben en uitkijken op de drukke straat (zoals Andrea al vermoedde). Maar... zegt de jongen achter de bali: we hebben ook nog net gerenoveerde kamers met uitzicht op het meer. Dat is echter wel een andere klasse: die is normaal €100 per nacht duurder dan de kamer die jullie nu hebben (en die was ook niet spotgoedkoop). Slik! Hij kan hem aanbieden voor €80 per nacht extra. Nee laat maar. Of we even willen kijken? Uhm, ja dat wel natuurlijk! Blijkt inderdaad een superstrakke moderne kamer te zijn, met geweldig uitzicht over het Gardameer en de bergen ernaast. Mooi hoor, maar nee. Dat past niet zo bij onze “budgetvakantie”.

We lopen door de tuin naar het meer (zien daar dat er wel van alles dicht is vanaf 15 oktober, zoals het 2e zwembad, de beach bar, het restaurant in de tuin). Mhhhh dat is jammer en niet zo passend bij het gevoel van luxe.

Gardameer vanuit de tuin van ons hotel. Is dat niet mooi?

Het is een stukje lopen naar het centrum van Riva del Garda, waar we een leuk restaurantje vinden om buiten te eten. Biertje, wijntje, koffie met Grappa, als we afrekenen nog een Limoncello van het huis. Hips! Dan moeten we nog maar ergens een cocktailtje gaan drinken om dat allemaal goed weg te spoelen! We komen geen leuke bar meer tegen, dus dat wordt de bar van ons hotel. Chique, maar niet zo’n warm en gezellig gevoel als bij het vorig hotel.

1. Corine:
    16 oktober 2018
    Valt niet mee om in oktober alles in 1 te vinden. Dus ben ik benieuwd naar wat er vandaag op de planning staat. Zoeken naar een andere accommodatie of de omgeving verkennen. Schijnt de zon al ? In ieder geval een hele fijne dag vandaag samen. 😘