Dag 9 (Di 12 sept): Mountainbiken

12 september 2023 - Vipiteno, Italië

Tijdens het ontbijt bespreken we wat er gaan doen vandaag. Of naar de Timmelsjoch (een hele mooie bergpas, net zoiets als de Stelvio) of fietsen huren en de omgeving verkennen. De Timmelsjoch is 1,5 uur rijden van hier, dan de pas rijden en weer 1,5 terug. En morgen zitten we ook weer lang in de auto. Beetje veel auto-uren, dus we gaan eerst maar eens bij de receptie vragen hoe het zit met fietsverhuur en routes. Ze verhuren inderdaad fietsen, op te halen bij het Feuerstein nature family resort (ook van dezelfde eigenaar) 4km verderop, en er zijn routes die prima te doen zijn. Mooi, dat doen we dus! En het is vandaag prima fietsweer.

Fijne fietsjes

Dat Feuerstein nature family resort blijkt een super mooi en heel erg duur resort te zijn, vooral voor ouders met kinderen. We pikken bij de receptie 2 elektrische mountainbikes op (helmpjes aan te raden), we krijgen nog wat tips voor routes, en fietsen maar! 🚵 We gaan eerst naar “The waterfall to hell” (Hölle). De weg daarnaartoe is eerst een brede geasfalteerd weg (voor fietsers en wandelaars) die later overgaat naar grind. Met onze moderne mountainbikes is het een 🥚’tje 🙂. We moeten wel de laatste 10 meter lopen want je mag met de fiets niet helemaal tot bij de waterval komen. We zetten onze fietsen op slot en lopen naar het waterval en wandelen daarna verder.

Waterval nr. 1

Want we willen altijd even kijken wat om de hoek ligt 🧐. We komen bij een platformpje uit met wat picknicktafels en nog meer watervallen, eten meegenomen Sultana’s op, maken tig foto’s en weer door! Onderweg overal grote en kleine watervallen, het is hier waterval-alley!

Waterval nr. 2

Onze volgende stop is Furtalm, een Ochsenhütte (bergrestaurant) om daar te lunchen.

De weg naar Furtalm

Ons plan was om na de lunch terug te gaan en de fietsen weer in te leveren. Maar dat halen we niet binnen 3 uur (halve dag huur fietsen). Dus we besluiten dan maar langer van de fietsen gebruik te maken, we moeten nu toch de hele daghuur betalen. Bergaf gaat wel hard trouwens, het is zo steil dat als je de rem loslaat, je vooruit schiet en binnen een no-time naar de 50 km/h schiet. Dat is behoorlijk gevaarlijk op het losse grind, de kwestie van de hele rit naar beneden blijven remmen.

Magnifiek uitzicht

We fietsen naar het volgende restaurantje (Malga Allriss). Weer een klimmetje van een half uur: lang leve de trapondersteuning 🙏. We passeren veel wandelaars met een glimlach op ons gezicht, want op standje ‘Turbo’ fiets je vrij makkelijk naar boven! Opvallend: we komen onderweg helemaal geen andere fietsers tegen. Op het terras drinken we weer wat 🫣.

We leveren de fietsen uiteindelijk rond 4 uur in. We hebben nog geen zin om terug naar ons appartement te gaan, dus we rijden even door naar het dichtbij gelegen dorp Gossensass (5 km verderop), lopen een beetje rond en zitten in het parkje. We zoeken een supermarkt om een flesje wijn te kopen, vanavond willen we namelijk een pizza’tje in ons eigen appartement eten.

Een klein bruggetje in Colle Isarco

Terug bij het hotel blijkt dat onze kamersleutels het niet meer doen: we kunnen de parkeergarage niet in. Il direttore met de pet is gisteren bij al het tikwerk van het verlengen natuurlijk vergeten de key-cards aan te passen. Zo gefixt, waarna we een pizza halen bij het naastgelegen restaurant waar we al 2x gegeten hebben en eten die lekker in ons eigen plekje op.

Romantisch dineren

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corine:
    13 september 2023
    Wat een mooie tour met de bikes. Schitterende foto's. Ik vind alleen de pizza er wat saai uitzien ...maar met een wijntje spoelt ie goed weg 😅. Trustuu 😘
  2. Onno En Andrea:
    De pizza was toch wel lekker. Het wijntje daarentegen 🤢
  3. Corine:
    Oei 🍷dat is dan weer jammer. Fijne dag vandaag ☀️
  4. Van gemert:
    13 september 2023
    Wat hebben jullie een onderneming lust het is wel mooi daar veel plezier je mam en Ben