Dag 10: Florence (Firenze)

25 mei 2016 - Florence, Italië

Na een korte nacht (wakker gehouden door een ezeltje) gingen we met weinig verwachtingen naar het barretje om te ontbijten. De vorige keer dat we hier waren waren ze totaal verbaasd dat ze een gast hadden voor ontbijt en was er niks. Uiteindelijk een croissant met een kopje koffie. Maar nu was het beter geregeld en was er een behoorlijk ontbijtje.

Het is in het park best druk met bezoekers. We willen bij het strand kijken maar dat is alleen toegankelijk met een gids. Er is wel een toer om half 2 met een huifkar, maar dat duurt 3 uur. No thank you, dat is een beetje lang voor ons. Dan maar meteen door naar Florence!

Bij Florence/Firenze proberen we weer zo ver mogelijk naar het centrum te rijden. Het is hier alleen veel drukker dan we tot nu toe meegemaakt hebben. Wat een chaos! Duwende auto's, scooters, motoren: gekkenhuis! We komen wel aardig in de buurt van historische centrum maar snel gaat het niet. En parkeren is er hier natuurlijk niet bij, alles staat vol. Uiteindelijk komen we via smalle straatjes bij een kasteel uit: Forte di Belvedere en een botanische tuin. En wat zien wij? Parkeerplekjes in overvloed. En gratis ook nog? Huh? Verwonderd zetten we de auto neer en bezoeken het fort. Dat is gratis, de botanische tuin niet. Je krijgt wel een kaartje en iedereen moet verplicht de regels lezen voor je verder mag. Netjes en gepast gekleed zijn, niet springen op randen of op het gras lopen, etc. Er staan wat moderne kunstwerken, maar het meest bijzondere is het prachtig uitzicht over Florence wat je vanaf de muren hebt.

Uitzicht vanaf Forte di Belvedere

Daarna lopen we in 1 lange weg naar beneden zo het centrum in en komen uit naast de Ponte Vechio: de bekende oude brug met 2  verdiepingen en huisjes erop waar sieraden worden verkocht. Dit is wat Andrea het liefst wou zien, dus wat een geluk is dat? De weg van de gratis parkeerplaats loopt hier direct naar toe!

Ponte Vecchio

Het is wel enorm druk. Als deze drukte normaal is voor een woensdag buiten het seizoen dan wil ik niet weten hoe het op een zaterdag of in een vakantieperiode is!

De rest van de stad is ook erg mooi, maar druk. Uitgebreid lunchen hebben we nu geen zin in dus we halen een broodje om mee te nemen en slenteren verder rond. We zijn geen museum of kerkbezoekers dus die slaan we over. Maar als we bij de Duomo aankomen zijn we toch serieus onder de indruk. Wat een prachtige kerk en wat is die indrukwekkend groot zeg! Erin gaan doen we niet, er staan enorme rijen, maar we lopen er wel omheen en bekijken hem van alle kanten.

Basilica di Santa Maria del Fiore voorkantBasilica di Santa Maria del Fiore

Daarna lopen we nog wat rond, drinken een wijntje in een bar die een eigen tuintje heeft (leuk, midden in de stad in eens uit de drukte) en daarna gaan we terug naar de auto. Geen boete, de hele middag in gratis in centrum van Florence gestaan!

Het hotel waar we nu naar toe gaan ligt in Calenzano, een klein stukje ten noorden van Florence. Dat is al op weg naar Bologna, vanwaar we morgen naar Imola zullen gaan. Het hotel is behoorlijk mooi en luxe. We eten in een restaurant er tegenover en dat is ook best chique en het eten is heerlijk (maar voorgerecht, 2 gangen en een nagerecht gaat ons echt nooit lukken hoor!)

Oh, en dit hieronder is vandaag kennelijk gebeurd, daar hebben we met onze snufferd  gestaan en we hebben niks gezien!

Whoops

1. Corine:
    26 mei 2016
    Ha dat dingetje om foto's te plaatsen doet het weer Fijn dat jullie auto op een degelijke plek geparkeerd stond ook. . Mooie kerk. Jammer dat het zo druk is daar. Groetjes van ons xx