Dag 6: Noli, Portofino en Sestri Levante

21 mei 2016 - Noli, Italië

Uit gecheckt bij het Mare Hotel in Savano, even bij de Lidl water en nieuwe zonnebrand gekocht en naar Noli gegaan. Dat is een mooi dorpje op slechts 20 minuti maar wat een verschil met Sanova! Het is heel, heel erg mooi. Alles prachtig verzorgd, mooie huizen en gebouwen, een prachtige boulevard en fijne restaurantjes. Zelfs het strand is goed verzorgd met heel veel typisch Italiaanse omkleedhokjes, toiletten, etc. We maken eerst een korte wandeling boven het dorp bij een kasteel en daarna over de boulevard waar we bij het strand lunchen.

NoliNoli omkleedhokjes op strand

Dan door naar Portefino, dat schijnt een van de mooiste maar ook duurste dorpen in de streek te zijn. Het domein van beroemde (buitenlandse) filmsterren en de rijken der aarde. Onze reisgids  waarschuwt er vooral niet met de auto naar toe te gaan (maar dat doen we lekker toch): te weinig parkeerplaatsen zodat je zelfs moet wachten en te hoge tarieven. Dat eerste blijkt mee te vallen: Andrea rijdt vlot een parkeergarage midden in het centrum in. Niet goedkoop, zo'n €5 per uur, maar ach, dat betaal je ik Amsterdam ook niet? En dit is wel wat anders! Net voor de parkeergarage komt er nog een ouder mannetje naar ons toe (we hebben de ramen open) en feliciteerd ons met de auto. "Bella, Bella, the best Italian car ever made. Congratulations!"

Voor we het centrum in gaan maken we eerst een wandeling.  Na een stijl weggetje omhoog door het dorp zien we een trap aan de linkerkant. Mhhh interessant... Er staan Belgen bij een bord met wandelroutes en die zeggen dat het wel veel trappen zijn maar dat ge dan wel een mooi uitzicht hebt. Andrea is er niet op gekleed (sleehakken) maar wil toch omhoog. Dus om 12:00 in de volle zon gaan we het wandelpad op. En inderdaad: het zijn veel trappen. Heel veel trappen. We hebben deze week nog niet hardgelopen maar dit is oefening genoeg. Na ieder bochtje zien we het getrapte pad weer verder omhoog slingeren en denk je "Nee! Zijn we er nog niet?".  Buiten adem en doorweekt van het zweet komen we na een half uur klimmen  boven aan, en het is het waard. Het uitzicht is prachtig! Van hier uit kun je door naar allerlei andere plekken maar dat zijn wandelingen van meerdere uren dus dat laten we maar even achterwege. Terug dus, en de afdaling is even lastig als omhoog. Ik tel in het lange pad in ieder geval 369 treden!

Dan het dorp in. Er liggen enorme jachten in het baaitjes, het is echt ontzettend mooi en aan de kleding van de mensen hier zie je het al: hier komt vooral de upper class. Erg toeristisch ook maar ik vind het prachtig. Op een terrasje zitten en wat eten of drinken doen we hier maar niet. Dat is niet te betalen!

Op naar het volgende hotel. Dat ligt in Sestri Levante. We besluiten de snelweg te meiden en rijden door dorpjes en langs de kust in 1,5 uur naar toe. Het ligt op een berg buiten de stad en is een tikkeltje meer afgelegen als we gedacht hebben maar verder prima met een zwembad en uitzicht op een dal. Wel een onhandige zolderkamer (2 hoog, geen lift) met schuine daken, randjes waar je je tenen aan kan stoten, de airco doet het niet (dus het is 29 graden in de kamer) en WiFi ook vaker niet dan wel.

We eten in een restaurant hij het hotel. Mooi uitzicht. In tegenstelling tot  gisteren is het hier erg rustig. Eerst zijn we alleen, later komt er een Amerikaans en nog een Italiaans stel naast ons zitten. Maar allemaal heel erg rustig. De eerste gang (vis) is heerlijk, de tweede (vlees) is wat anders dan we hadden verwacht.  De ober spreekt geen Engels maar doet wel erg zijn best om de kaart uit te leggen. En we krijgen nog een glaasje limonchello van het huis!

(P.s. We hebben heel veel mooie foto's maar met deze slechte wifi verbinding kunnen we ze niet uploaden)

1. Corine:
    22 mei 2016
    Wat een reis met verrassingen. De beenspieren ook weer getraind. Leuk om jullie verhaal te lezen. Wat goed geschreven. Het is net ofdat ik mee wandel, rij en kijk. Veel plezier nog verder xx.